Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Sveriges järnvägsnät

Experter: Järnvägen har varit eftersatt i 40 år

I årtionden har regeringar investerat för lite i järnvägen, vilket lett till en underhållsskuld. Att byta räls i Hallsberg är ingen valvinnare. Höghastighetsbanor kan avlasta resten av tågnätet men är långt ifrån ett självklart grönt projekt, enligt flera forskare på området.

Många år av underinvesteringar har lett till fler nedrivna kontaktledningar, enligt järnvägsexperter. Arkivbild.

Bild: Anders Wiklund/TT

Annons

Sebastian Stichel, professor i järnvägsteknik och föreståndare för järnvägsgruppen på Kungliga tekniska högskolan (KTH), välkomnar att regeringen sätter ned foten om nya stambanor för höghastighetståg.

Läs vidare med Digital!

8 kri veckan i 8 veckor

Läs HD för 8 kr/vecka i 8 veckor – därefter tillsvidare 129 kr/månad. Ingen bindningstid.

Säg upp när du vill.

Det här ingår i Digital

  • Fri tillgång till alla nyheter på hd.se och i vår nyhetsapp.
  • HDpasset med mängder av erbjudanden – spara tusenlappar!
  • Nyhetsbrev med de senaste nyheterna – direkt i mejlen varje dag.
Vi är en del av Bonnier News (559080-0917)
Betalningar hanteras av Klarna

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan
Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy