Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: Då kan tåget ge flyget en match

Restiden med X2000 inklusive uppehållen skulle bli omkring tre timmar från Malmö till Stockholm, menar Jan Öhlund.
Detta är en insändare. Åsikterna är skribentens egna.
Regeringen ska lägga fram sin infrastrukturproposition till riksdagen. Notan går löst på 800 miljarder under elva år. Upp emot hälften av pengarna avsätts till höghastighetsbanor. Det verkar överdrivet att investeringen ska betalas från Sveriges driftsbudget. Men det är klart, har man inte bestämt hur eller var man ska bygga, så kan jag förstå att det finns inte finns någon långivare som ställer upp.
En bra tågordning (ha) annars att bestämma hur och var det ska byggas, göra en kalkyl och sedan be om att fä låna pengar. En sådan här investering ska man kanske skriva av på 50 år åtminstone.
Hur som helst borde vi i första hand rusta upp ordinarie stamnät och införa dubbelspår först och främst mellan Malmö-Strömstad, Malmö-Sundsvall och Stockholm-Charlottenberg. SJ:s snabbaste tåg klarar 250 km/h, vilket alla dubbelspår bör konstrueras för. Restiden inklusive uppehållen (de som X2000 har) skulle bli omkring tre timmar från Malmö till Stockholm.
Tål en jämförelse med flyget och tillräckligt snabbt för de allra flesta. Knappt man hinner med en fika eller en bit mat.
Jan Öhlund
Rydebäck
Gå till toppen