Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Rastlös projektledare som lärt sig planera

En rastlös mångsysslar-artist som ror projekt efter projekt i hamn. Dagens projekt — 50-årsfirandet — har dock Sofia Thelin Edgren ingen som helst kontroll över.

Bild: Hussein El-alawi
– Vi är lediga och jag har helt överlämnat mig i händerna på min underbare man som ska överraska mig. Jag vet inte alls vad som ska hända, säger hon med ett skratt.
Pandemin har ställt in det för många kultur- och nöjesarbetare. Så också för Sofia Thelin. I det läget kan även en person med så många bollar i havet som hon bli lite stressad.
– Jag har som vanligt gott om idéer. Men mycket ställdes in och i april förra året började jag, som just hade tänkt satsa helt på en frilanstillvaro, att söka jobb. Så nu undervisar jag på 40 procent på Kulturskolan i Skurup, i sång, pianospel och kör. Det är väldigt trevligt.
Den delvis tappade sugen är på väg tillbaka, det börjar gå att planera för en tillvaro med publik i slutet av sommaren. Och så skriver Sofia Thelin, som ibland kallat sig Sofia Thesaurus, musik.
– Det kan ingen ställa in. Jag gör en körsvit till tre körer med mina egna sånger, nyskrivna och från mina album, ”Till Olle och Lisa”, arrangerar gör Maja Malmström. Den handlar om tröst och längtan efter hud. Det har ju visat sig att man kan få psykisk ohälsa av att inte få kramas.
Målet är att få framföra sviten på Malmöfestivalen med Sankt Petri ungdomskör och Sofia Thelins eget nybildade ”dreamteam”, kvartetten med Almaz Yebio, Per Knagg och Maja Malmström.
En annan önskesatsning på gång är en musikföreställning byggd på Sofia Thelins album ”Kärlekssång till alla bortglömda trosor” och gjord som en hyllning till 100 år av kvinnlig rösträtt. Ett samarbete med Rebecka Nord och Circus By Me.
Tack vare ett krisstöd kan Sofia Thelin fortsätta med planerna på en kulturscen på landet, i ett triangeldrama med gruppen Apolonia och Ida Gustafsson samt musikalartisterna Jerry Segerberg och Lina Maria Bengtsson.
– Vi bygger upp tre olika scener på landet, i Stockamöllan, Maglasäte och Ynglingarum, och kallar det hela för ”Mittscen Skåne”.
– Jag driver Maglasäte-festivalen som startade förra året, en musik- och skördefestival för lokala konstnärer, olika artister och husband och med öppen scen. Förra året blev det jättelyckat och festivalen ska bli av i år igen, under den första helgen i september.
Parallellt med musiken har Sofia Thelin utbildat sig till skogsträdgårds-designer på Holma folkhögskola och är engagerad i hållbar odling. Hemma i Kirseberg har hon byggt upp en skogsträdgård med hönor och en damm, något som Sydsvenskan berättat om.
När det inte är coronatider leder Sofia Thelin en singer-songwriterskola för barn och vuxna, där fokus sitter på att kompa sin egen sång och skriva sin egen musik.
Kan du ge något råd till spirande singer-songwriters?
– Man ska inte fastna i en sång för att man inte blir nöjd, utan skriva klart den, nöja sig med att den blev sådan och fortsätta med att skriva flera. Man lär sig någonting för varje sång man skriver. Och på ett sätt blir man ju aldrig klar, det går alltid att göra om och göra bättre.
– Själv utgår jag alltid från texten, börjar där och gör sedan musiken till. Man kan improvisera kring texten och testa olika ackordföljder. Det viktiga är att känna att musiken blir som en förlängning av orden och förstärker deras rytm och uttryck och känslan i det man vill säga.
Sofia Thelin har också några tips till den som är nervös för att framträda: börja med att öva genom att spela in dig själv, både ljud och bild, och sedan lyssna på det.
– Det händer verkligen något med texten, och musiken, när man säger det högt, gärna också till någon annan. Nästa steg kan vara att samla ihop några få personer, live eller digitalt på Zoom, och våga spela sina sånger eller läsa sina dikter för dem, fast det känns läskigt. Kommer man över den värsta nervositeten blir det ofta något positivt av det.
Mässingshornet på Kirseberg har, när det inte råder pandemi, en öppen scen på måndagar.
– En jättebra form att pröva sina vingar i, där händer allt möjligt.
De flesta av oss skulle kanske inte kunna hålla ihop en brokig jobbtillvaro fylld med så många olika uppgifter.
– Det funkar inte alltid jättebra, erkänner Sofia Thelin.
– Jag har fått kämpa ganska mycket med att bestämma när arbetsdagen är slut, eftersom jag jobbar med mina intressen och jobbar många kvällar, det blir svårt att varva ned. När jag hade genomfört mitt stora projekt ”Allrakäraste syster” mådde jag inte så bra ett tag, det blev liksom för mycket.
Bra saker att lära sig: att andra människor inte alltid brinner lika mycket för ens projekt som man själv och att kunna delegera och hitta samarbetspartners som hjälper en.
– Under pandemin har jag lärt mig att kunna säga ”nej”. Det är inte katastrofer om saker ställs in, kanske blir de av nästa år i stället.
– Jag är ganska rastlös och behöver ha det där rastlösa, det flexibla, för att må bra. Men under pandemiåret har jag också lärt mig att planera långsiktigt.

Sofia Thelin Edgren

Gör: artist, sångerska och låtskrivare med närkontakt med visa, pop och folkmusik. Körledare, musiklärare och projektmakare. Hållbar odlare.
Har: bland mycket annat släppt fem album på eget bolag och satt upp visoperan ”Allrakäraste syster”, efter Astrid Lindgrens bok — en stor produktion med nycirkus på Malmö Live. Leder gruppen Thesaurus.
Bor: på Kirseberg i Malmö och har stuga i Maglasäte.
Familj: maken Mårten och barnen Elias, 18 år, Lova 16 och Kasper 11.
Aktuell: fyller 50 år idag.
Gå till toppen