Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Ledare: Attendo förstör också för andra välfärdsföretag.

Vårdföretaget Attendo ljög för anhöriga om att de bedrev kohortvård på sina äldreboenden våren 2020.Bild: Henrik Montgomery/TT
Detta är tidningens huvudledare. HDs hållning är oberoende liberal.
Den senaste tiden har det riktats hård kritik mot det privata vårdföretaget Attendo. Med rätta. Sveriges Radios granskning av hur företaget hanterat vården av covidsjuka på äldreboendet Sabbatsbergsbyn i Stockholm är fasansfull på flera sätt. På boendet har ledningen inte bara misslyckats med att bedriva kohortvård – med risk för de äldres liv – utan dessutom ljugit om det för anhöriga. Och när vårdbiträdet Stine Christophersen berättade om missförhållandena för Expressen hotades hon med uppsägning.
Nu har det dessutom blivit känt att Attendo delat ut 4,8 miljoner kronor i bonus, samtidigt som företaget tagit emot miljoner av staten för extra utgifter till följd av pandemin. Till försvar har Ulf Lundahl, styrelseordförande i Attendo, sagt att det statliga stödet har gått till sådant det var avsett för, exempelvis skyddsutrustning och att aktieägarna har fått stå för merparten av de extra kostnaderna under 2020.
Att bonusen delats ut förklarar Lundahl med att företaget nått upp till vissa av sina delmål: nöjdhet bland kunder och anställda. Det sticker minst sagt i ögonen att styrelsen är belåtna med sin insats i form av nöjdhet bland kunder och anställda, samtidigt som anhöriga menar att deras närstående kunde överlevt om covidvården varit bättre och en anställd som använt sin grundlagsskyddade meddelarfrihet har hotats.
Lundahl hävdar att det handlar om två skilda saker. SR:s granskning visar på brister i ett enskilt ärende, som visserligen är oförsvarligt, men som inte säger något om den generella nöjdheten bland deras 25 000 anställda, menar han. Det må vara sant. Men missförhållandena på Sabbatsbergsbyns äldreboende och bemötandet av Christophersen är så pass illa att det blir svårt att hävda att företaget på det stora hela lyckats.
När Sabbatsbergsbyn fick in covid-19 på flera avdelningar i mars 2020 arbetade Christophersen nattetid ensam på en avdelning med elva demenssjuka boende. Vissa av dem hade testat positivt för covid-19, andra inte. Det var då fullkomligt omöjligt att bedriva kohortvård, det vill säga att personal som vårdar sjuka inte ska ha kontakt med friska. Detta har bekräftats av flera anonyma anställda och av specialistsjuksköterskan Sanne Nilsson, som beskriver det som ”ett skämt” att säga att boendet bedrev kohortvård.
Samtidigt stod det skrivet på Attendos hemsida att alla deras äldreboenden tillämpade kohortvård, något som också förmedlades i mejl till dem som hade anhöriga på Sabbatsbergsbyns äldreboende.
I sin dagbok under den här tiden skrev Christophersen ”Folks liv hänger på oss och vi är helt otillräckliga. Hela tiden.”
Hon försökte vid upprepade tillfällen larma om situationen till såväl chefen för boendet som till Attendos ledning, men utan resultat. I maj 2020 gick hon med sin berättelse till Expressen.
Hon blev därefter kallad till företagets huvudkontor där hon möttes av sin enhetschef, regionchefen, samt en representant från HR-avdelningen. De gav henne en erinran om att hon varit illojal mot företaget genom att gå till medier med osanningar. Om beteendet upprepades kunde hon bli avskedad. Att hota en anställd om uppsägning för att ha berättat om missförhållanden för medier är ett lagbrott och kan ge fängelse i upp till ett år.
Både anhöriga och anställda tror att en del av de runt 20 personer som, enligt uppgifter från anhöriga, dog på Sabbatsbergsbyns äldreboende under våren 2020 kunde ha räddats om mer personal satts in så att kohortvård varit möjligt. Om så varit fallet är svårt att veta.
Men det är otvetydigt att Attendo har allvarliga problem med transparens, trovärdighet och vilja att ta till sig av kritik. Företagets koncernchef gjorde det inte bättre genom att, under svepskälet att be Christophersen om ursäkt, berätta om företagets förträfflighet på DN Debatt (4/5).
Tyvärr skadar skandalen inte bara Attendo. Den kletar – helt oförtjänt – av sig också på andra privata välfärdsföretag. Det är olyckligt.
Gå till toppen