Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Martin Severinson: Intellektuell spänst sökes – men marknadsskolan ger dummare högskolor

I en värld där vi främst träffar på den som är oss mest lik utvecklas inte de krafter som gör oss klokare och mer effektiva, skriver läraren Martin Severinson om högskolans likriktning.

Lika barn lära sämre. Svensk högskolas likriktning förvärras bara av en segregerad grundskola.Bild: Håkon Mosvold Larsen
Det här är en kulturartikel. Analys och värderingar är skribentens egna.
De rikas barn blir allt mer dominerande på Sveriges högskolor. Eller för att tala tidens skolsvenska: överrepresentationen av barn till socioekonomiskt starka tilltar. Och detta till den milda grad att Handelshögskolans rektor Lars Strannegård redan för ett par år sedan utbrast: ”Är man ute efter duktiga studenter måste man nå ut mycket bredare” (Svenska Dagbladet, 23/1 2018). Han fortsatte: ”Om alla har liknande bakgrund blir det ingen kreativ höjd och ingen intellektuell spänst”. Den förödande likriktningen har lett till att Handelshögskolan numera prövar att anta en del av eleverna med lägre betyg än vad som är de gängse antagningspoängen, utifrån tester och intervjuer med fokus på elevens drivkrafter.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen