Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Så ska svensken lyfta smyckesjätten till nya höjder

Den danska smyckesjätten Pandora känner av en stark medvind när världen börjar öppnas upp igen och höjer sina prognoser för helåret. – Det går bra på de flesta marknader nu, undantaget är Kina där vi måste få ordning på vårt varumärke, säger Pandoras vd, svensken Alexander Lacik.

Svensken Alexander Lacik är vd för det danska smyckesbolaget Pandora.
Världens största smyckesbolag, Pandora, har påverkats kraftigt av pandemin. Bolaget har nära 2700 egna butiker, varav många finns i hårt drabbade länder i södra Europa samt USA. Fortfarande var i genomsnitt 30 procent av butikerna stängda det första kvartalet. Men situationen var ännu värre för ett år sedan och Pandoras försäljning ökade organiskt med 13 procent det första kvartalet till motsvarande 6,2 miljarder kronor, visar tisdagens rapport.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen