Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Tillfällig hyreshöjning då bostadsbolag pausar vattenmätning

I väntan på bättre teknik så upphör den individuella debiteringen av vatten som en del av Landskronahems hyresgäster har. Därför höjs hyran tillfälligt.
Men därefter hoppas bolaget införa systemet i hela sitt bostadsbestånd.

2009 började hyresgästerna i kvarteret Juno på Öster hos kommunala Landskronahem betala för kall- och varmvattnet. Systemet har sedan dess införts i totalt 845 av Landskronahems cirka 2 700 bostäder.
Kallvattnet kostar 1,2 öre per liter, varmvattnet 4,73 öre. I gengäld sänktes hyrorna med 36 kronor per kvadratmeter och år. För exempelvis en trerummare på 80 kvadratmeter innebär det 240 kronor i månaden.
Mätutrustningen håller dock på att bli för gammal och ska bytas ut.
I väntan på att den nya tekniken är på plats pausar Landskronahem med vattendebiteringen i de aktuella lägenheterna från och med maj.
Hur länge?
– Tills vi är överens med hyresgästföreningen och systemet är upphandlat, några månader ungefär, säger Mikael Forsberg, Landskronahems vd.
Så under en period ingår vattnet i hyran även för de som har mätt åtgången och betalat för den. Men det är inte gratis för det – de berördas hyra höjs med 36 kronor per kvadratmeter och år, det vill säga lika mycket som den sänkts när systemet infördes.
– Tanken är så klart att kunna införa det i hela beståndet på sikt. Nu blir ett system upphandlat och då är det lättare att införa det, säger Mikael Forsberg.
När införs vattendebitering hos alla Landskronahems hyresgäster?
– Så fort som möjligt, jag hoppas att det inte tar flera år. Det är avhängigt förhandlingen med Hyresgästföreningen, säger Mikael Forsberg.
Och från Hyresgästföreningen väntas inget motstånd:
– Nej, det är i grunden ett EU-direktiv, för att hushålla med världens resurser. Det faller jämnt ut på alla, finns ingen orättvisa i det här, säger Björn Agertoft, förhandlare på Hyresgästföreningen i Norra Skåne.
Han känner inte heller till något större missnöje bland medlemmarna mot att vattnet betalas individuellt. När systemet var nytt protesterades det en del.
– Vi ser egentligen inga baksidor. Möjligtvis, om någon kran skulle läcka och det inte åtgärdas, då får hyresgästen betalas, säger Björn Agertoft.
– Men i de här mätsystemen finns det dataövervakning, för att se till att det inte är någon onormal förbrukning, att det blir jämna stopp emellanåt. Då tror jag Landskronahem justerat till hyresgästens bästa.
Det finns dock inga planer hos Landskronahem på att börja mäta även uppvärmningskostnader eller inomhustemperatur individuellt.
– Det är jättesvårt att hitta ett rättvist system som mäter värmen. Inte minst i befintligt bestånd som inte är anpassat till det. Det påverkar om du har en ytter- eller innerlägenhet, och vilken temperatur grannen har, säger Mikael Forsberg.
Gå till toppen