Annons

Annons

krönikaKolumnen

Pernilla Ström
”Taxin kommer om sex minuter.”

Det här är en krönika.Analys och värderingar är skribentens egna.

Efter sex minuter kom inte någon taxi och inte efter 15 minuter heller.

Bild: Emil Langvad

Annons

Jag är gammal nog att minnas hur det var att beställa taxi före avregleringen. Det var ofta lång väntan i telefonväxeln för att ibland få beskedet att inga bilar finns lediga, var god ring igen, eller att en bil beräknas komma om 45 minuter. Det blev många långa nattliga promenader hem efter sena kvällar på stan.

Med avregleringen 1990 försvann de flesta av köerna, beställningarna mottogs snabbare. Chaufförerna slutade visserligen regelmässigt att hålla upp passagerardörren – möjligen hade Arbetsmiljöverket ett finger med i spelet – och saknade ofta den yrkesskicklighet om stadens adresser som tidigare förare uppvisat. Men överlag blev det bättre, inte minst sedan GPS installerats.

Tidigt efter det att jag flyttat till Skåne lärde jag mig emellertid att undvika taxi från stationen eller flyget, bättre ekonomiskt - om inte miljömässigt - att ta egna bilen och parkera på plats. De friåkare som hade dåligt rykte i Stockholm verkade snarare vara norm här. Priserna låg skyhögt över vad jag brukade betala för en tidsmässigt eller avståndsmässigt lika lång sträcka i huvudstaden.

Annons

Annons

Häromdagen fastnade jag i Hjärup. Jag hade tänkt ta tåget till Lund för att där hoppa på bussen söderut. Men en olycka hade inträffat. Tåget stod stilla vid perrongen. Inga andra kollektiva färdmedel fanns tillgängliga. Skånetrafiken kunde inte ge någon prognos när trafiken åter skulle vara igång.

Efter en halvtimme frågade en kvinna om någon ville dela en taxi till Lund. Jag och en yngre kvinna nappade. Hon ringde – och fick besked att en bil skulle vara på plats om sex minuter. Utmärkt, tänkte jag, eftersom min buss från Lund skulle gå från stationen 38 minuter senare.

Efter sex minuter kom inte någon taxi och inte efter 15 minuter heller. Istället ringde kvinnans telefon. Det var chauffören som meddelade att han skulle komma - om en kvart.

Kvinnan var stressad, sjuksköterska vid Universitetssjukhuset och mån om att komma på sitt pass. Nu skulle hon bli kraftigt försenad, kanske tvinga en utsjasad kollega att dröja kvar. Själv hade jag inte lika viktiga värv framför mig, men var ändå lite sur över att jag skulle få vänta ytterligare en timme på bussen.

Åker jag taxi i Stockholm beställer jag via en app. Jag får då veta exakt på minuten när en bil kommer att stå utanför min dörr. Att ett av Lunds största taxibolag missar med en halvtimme är lite väl stor felmarginal. Förklaringen gavs när vi klivit in i taxin. I vindrutan låg en kommunikationsradio och skrällde:

Annons

”En bil till Linero! En bil till Linero!”

Annons

”Varför har ni sådan stenåldersteknik?” undrade jag.

”Fråga inte mig. Det går snabbare”, svarade chauffören alltmedan anropen sprakade.

På väg in till stan insåg jag att taxin körde samma väg som min buss skulle köra ut. Jag bad att få betala och hoppa av. Men nej, det gick inte. Fast pris, då var det bara ett stopp.

”Men det är ju ingen omväg”, försökte jag. ”Och det tar bara två sekunder för mig att kliva av.”

Nej, det var inte möjligt. Jag blev helt förbluffad över osmidigheten och kunde bara se hur vi en stund senare mötte bussen jag velat komma med. Jag tänkte att Lund har många förtjänster – men att dess taxinäring inte hör till dem.

När vi steg ur taxin sprakade alltjämt anropen: ”En bil till Linero!” Och jag kan inte låta bli att undra om beställaren där också fått beskedet att taxin kommer om sex minuter.

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy