Annons

Annons

Skånetrafiken är lika dålig idag på att informera som för tjugo år sedan

Min mening

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Jag har den största medkänsla för alla som reser med Skånetrafiken och ska till arbeten, hem och skolor, menar insändarskribenten.

Bild: TT

Annons

17 maj 2021 var en verkligt tradig och tröttsam dag...

Jag åkte från Skurup med tåg 11.47 kom inte längre än till Hjärup där det blev stående. Det hade tydligen hänt en arbetsplatsolycka närmare Lund och ersättningsbussar var beställda.

Vi fick lämna tåget och vänta på en ersättningsbuss. Under tiden var den enda infon att olika tåg ställts in. Inte ett ord på tavlan om när det var en ersättningsbuss i antågande.

Det var flera som tog en taxi och någon sade att Skånetrafiken ersätter om så är fallet. Varför inte ha info om detta då? Åker du taxi kan du få ersättning med upp till 1 200 kronor per person för resa om du blir försenad med tjugo minuter eller mer. Du behöver skicka in taxameterkvitto i original (eller om man reser med app, lämpligt kvitto).

Annons

Efter att vi hade väntat i cirka 2,5 timme kom det en buss klockan 15.05 för vidare färd till Lund. Där var det mycket tomt på tåg – tror det stod ett som skulle mot östra Skåne. Det fanns ingen att fråga någonstans. Gick kollade vid bussarna och hade tur att det var en vänlig chaufför som sa att han var på gång att köra till Kävlinge. Nästa resa blev med en buss 15.45 till Kävlinge där det äntligen kom det ett tåg för vidare färd till Landskrona efter en kort väntan.

Annons

Var hemma och trött först klockan 16.30. Kanske ska man ha med sig något att äta eller dricka vid framtid resor. Den totala restiden blev cirka 4,5 timme – normalt skulle det ta cirka 1,5 timme!

Jag har fyllt i en reklamation och även skickat ett mejl om att det var dåligt med information. Och det var en väldigt snabb handläggning här, men när jag såg ersättningsbeloppet på 68 kronor blev jag verkligen uppretad. Jag hade ju sluppit all irritation och förseningar om jag tagit en taxi.

Jag reste i tolv år, 2000–2012, mellan Landskrona-Malmö-Landskrona och det var ständiga avbrott, signalfel eller förseningar.

Men ersättning/kompensation då var ett frikort som gällde under 22 timmar och obegränsat resande. Och ibland när det blev bilkörning inblandad, även ersättning för denna.

Speciellt dåligt var det innan stationen vid Triangeln i Malmö blev klar. Vi sprang som ”yra höns på Malmö C”. Olika besked kom hela tiden om vilken perrong som gällde. Inte klokt som det gick till. På Triangeln var bättre då det bara var och är två spår.

Men sättet att ge info på är inte mycket bättre nu än för tjugo år sedan! Dåliga högtalare där det inte går att höra vad som sägs. Det har kommit upp fler digitala tavlor som verkligen hade kunnat användas på ett mycket bättre vis än att bara skriva vilka tåg som är inställda!

Jag har den största medkänsla för alla som ska till arbeten, hem och skolor.

Jag är bara en pensionär...

Annons

Annons

Annons

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy