Annons

Annons

Näringsliv

Orkla miljardsatsar för att möta ökad efterfrågan på klimatsmart mat

Livsmedelsjätten Orkla hoppas öka försäljningen av växtbaserade produkter till tre miljarder kronor år 2025 – mer än tre gånger så mycket som i fjol. Målet är att locka klimatmedvetna konsumenter att ändra sin kost. Fabriken i Eslöv spelar en nyckelroll i satsningen, som baseras på svenska ärtor.

Orklas växtbaserade färs produceras vid fabriken i Eslöv, där fabrikschef Erik Wendel under senare år fått utöka med 85 anställda i den veganska produktionen.

Bild: Thomas Frostberg

Annons

Orklas svenska försäljning av växtbaserade produkter landade i fjol på 400 miljoner kronor, en ökning med drygt 30 procent. I siffran ingår inte livsmedel som inlagd gurka, utan enbart produkter där kött ersätts med ett växtbaserat protein i exempelvis färs, pizzor och pajer.

Läs vidare med Digital!

8 kri veckan i 8 veckor

Läs HD för 8 kr/vecka i 8 veckor – därefter tillsvidare 119 kr/månad. Ingen bindningstid.

Säg upp när du vill.

Det här ingår i Digital

  • Fri tillgång till alla nyheter på hd.se och i vår nyhetsapp.
  • HDpasset med mängder av erbjudanden – spara tusenlappar!
  • Nyhetsbrev med de senaste nyheterna – direkt i mejlen varje dag.
Vi är en del av Bonnier News (559080-0917)
Betalningar hanteras av Klarna

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy