Annons

Annons

Annons

kulturMedieaffärer

Ola Sigvardsson
Naturligt att tidningar köps upp – men rationalisera inte journalistiken

Allt fler dagstidningar ingår i de stora koncernerna. Men det behöver inte betyda minskad mångfald, skriver Ola Sigvardsson efter Bonniers och Gota Medias köp av Skånska Dagbladet och Norra Skåne.

Text: 

Det här är en kulturartikel.Analys och värderingar är skribentens egna.

HD och Sydsvenskans ägare Bonnier News Local köper konkurrenten Skånska Dagbladet. I samma affär köps Norra Skåne av småländska Gota Media.

Bild: HD-Sydsvenskan

Annons

När jag i januari 1978 för första gången klev in på Norra Skånes redaktion i Hässleholm möttes jag av en redaktionsledning med hög svansföring. Det hade den på goda grunder. Tidningen var framgångsrik såväl när det gällde prenumeranter som annonsörer. Inga konkurrenter var inne och naggade på spridningsområdet, även om det småkubbades med Kristianstadsbladet i Vinslöv och Broby. Det starkaste fästet var Osby med en hushållstäckning över 80 procent.

Norra Skåne hade, som så många andra landsortstidningar på den tiden, monopol och vilade tryggt i det. Tidningen var den enda gemensamma offentliga arenan för Hässleholm med omnejd.

Världen var orubblig och framtiden ljus.

Annons

Jag hade just gått ut Journalisthögskolan i Stockholm och förvånades över tidningens ålderdomliga redigering. Ingen ritade några sidor, utan sätteriet fick själv utforma dem. Det gav en anarkistisk layout som förde tankarna till 1800-talets tidningsvärld.

Annons

Efter en tid på redaktionen var vi några yngre journalister som försökte förmå chefredaktören Axel Lundius att ge oss i uppdrag att modernisera tidningen. Han avvisade oss mycket bestämt och hänvisade till upplageframgångarna. I mer än 20 år hade Norra Skåne oavbrutet vuxit. Det visade att göingarna var nöjda med sin tidning och inte önskade något hittepå från Journalisthögskolan.

Själv var jag avlösare på lokalredaktionerna i Örkelljunga, Älmhult och Kristianstad. Där fanns ensamredaktörer som behövde ledigt ibland. Övriga lokalredaktioner hade så många journalister att de löste sin bemanning själva.

Men världen var inte orubblig.

I dag är lokalredaktionerna borta, papperstidningen Norra Skåne är så modern den kan vara och allt fler väljer en digital prenumeration.

Det har kort sagt gått för Norra Skåne som för de flesta lokaltidningar: från monopol till en hårt utsatt konkurrenssituation och försvagad lönsamhet.

Den här utvecklingen har lett till att nästan alla dagstidningar ingår i någon av de stora dagstidningskoncernerna som Bonnier, Gota Media med bas i Kalmar eller NTM från Norrköping. Och på sistone har det accelererat. Framför allt Bonnier har skjutit fram sina positioner genom att köpa till exempel Mittmedia med en rad tidningar i Mellansverige.

För bara några dagar sedan blev det känt att Bonniers bolag för lokaltidningar planerar att gå in i ett korsvis ägande med Gotagruppen. Bonnier får 30 procent av Gota och Gota 20 procent av Bonnier News Local. Och i torsdags kom nyheten att Bonnier och Gota gemensamt köper Skånska Dagbladet och Norra Skåne.

Annons

Annons

I slutet av 1900-talet fördes en hård debatt om ägarkoncentrationen i medievärlden. Även då med udden mot Bonnier, till exempel efter deras köp av Sydsvenskan. Det som nu sker skulle helt enkelt inte varit möjligt på den tiden. Motståndet hade varit för hårt.

Men världen var inte orubblig.

Internet med mängder av lokala nyhetssajter, poddar, bloggar och lokala diskussionsforum har tagit monopolet och lönsamheten från lokaltidningarna. Samtidigt har faran med växande tidningskoncerner minskat. Hur få ägare dagstidningarna än får, kan fler röster än någonsin göra sig hörda i offentligheten.

Det är viktigt att understryka att dagstidningarna fortfarande är mycket betydelsefulla. Där förvaltas den journalistiska kultur som gör att allmänheten kan lita på det som publiceras. Sanning och relevans styr på nyhetssidorna, inte politiska överväganden. Men hur viktiga dagstidningarna än är har digitaliseringen av medievärlden urholkat lönsamheten på ett sätt som var omöjligt att förutse under sötebrödsdagarna. Och då måste något göras.

Därför är det inte meningsfullt att voja sig över tidningsaffärerna och ägarkoncentrationen. Att hitta sätt att sänka kostnaderna genom samverkan koncernvis är en av två metoder som kan lösa det svåra uppdraget att återta lönsamhet och styrka i dagstidningsbranschen.

Den andra metoden är att flytta över intäktsflödena från annonssidan, som blir allt svagare, till prenumeranterna. De som söker kvalificerad journalistik har visat sig alltmer villiga att betala. Det visar till exempel de snabbt stigande talen för digitala prenumerationer. En sådan är billigare än att köpa en hemburen papperstidning, och för tidningsbolaget försvinner kostnaden för papper, tryck och distribution. Vinst för båda.

Annons

Annons

Naturligtvis finns det anledning att hålla ett öga på de stora ägarkoncernerna. En viktig aspekt är att endast rationalisera administration och andra liknande delar av strukturen, inte journalistiken. Ett exempel är att ägarkoncentrationen även lett till att en och samma person kunnat vara ansvarig utgivare för ett mycket stort antal tidningar – en uppgift som i praktiken är omöjlig att bära upp. Ett led i Bonniers offensiv har varit att bryta den utvecklingen och i stället tillsätta lokala utgivare för varje dagstidning.

Så även om världen inte var orubblig, finns det goda skäl att se fram emot en livskraftig lokaljournalistik även i framtiden.

|| Ola Sigvardsson var allmänhetens medieombudsman 2011-2020. Han har även varit chefredaktör för Östgöta Correspondenten.

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan