Annons

Annons

opinion

Aktuella frågor
”Köttreklam bör behandlas som tobaksreklam. Och regeringarna inom EU bör sluta lägga pengar på den."

Köttätande påverkar hela planeten på ett sätt som ingen människa kan vilja, skriver Peter Singer, professor i bioetik.

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Bilder från EU-kommissionens tv-kampanj för europeiskt kött.

Annons

Får det fräsande ljudet av kött på grillen dina ögon att tåras – då är du en sann biffälskare! Så lyder inledningsorden i den europeiska tv-kampanjen ”Stolt över europeiskt nötkött”. Bara en fånig reklamslogan? Nej, för det är EU som har betalat 80 procent av kampanjen.

FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation, FAO, utgav 2013 rapporten Tackling Climate Change through Livestock som slog fast att köttproduktionen orsakar 41 procent av växthusgaserna från animaliesektorn och ger högst andel gaser per enhet utvunnet protein.

Anledningen är främst att idisslare rapar och pruttar metan, en extremt stark växthusgas. Uppfödningen av dem ger, för samma mängd protein, i genomsnitt ett sex gånger så stort bidrag till den globala uppvärmningen, som uppfödningen av icke idisslande köttdjur, som grisar.

Annons

Sedan rapporten publicerades har argumenten mot produktion av rött kött (nötkött, lamm och fläsk) skärpts.

2015 fastslog en rapport från Londons Royal Institute of International Affairs att i den takt mjölk- och köttproduktionen ökar i världen, kommer den att år 2050 stå för 87 procent av de utsläpp som kan tolereras, om Parisavtalets mål om högst två graders ökning av temperaturen ska kunna nås.

Annons

Tre år senare, 2018, publicerade tidskriften Science en rapport som visar att sojaprotein i form av tofu bara orsakar 4 procent av utsläppen för motsvarande mängd protein från köttdjur, och protein från ärter och nötter mindre än 1 procent.

För att klara Parisavtalet siktar EU på att vara koldioxidneutralt 2050. Det finns övertygande bevis för att det inte låter sig göras utan en global omläggning bort från köttätande. Ändå har EU-kommissionen under fyra år lagt 252 miljoner euro på reklam för mjölk- och köttprodukter, att jämföra med 146 miljoner euro på reklam för frukt och grönsaker.

”Om du stödjer hållbart lantbruk och väljer europeiskt kött så är du en riktig biffälskare”, säger speakern också i Proud of European beef-reklamen – men förklarar inte varför just europeiskt kött är ett hållbart val. Istället får tittarna veta att ”Målet med denna kampanj är att påverka konsumenterna så de inte har fördomar mot rött kött och få dem att känna sig trygga i sina konsumtionsval”.

Annons

Nu är det emellertid så att de ”fördomar” som kampanjen vill utplåna inte är några fördomar utan sanningen, och att tv-reklamen vill få konsumenterna att känna sig trygga med att köpa och äta något som de bör hysa starka betänkligheter mot.

Klimatmålen är inte det enda som undergrävs av EU:s köttreklam. EU:s egen Bekämpa-cancerkampanj bekräftar att rött kött och bearbetade köttprodukter har samband med en högre risk att drabbas av cancer. Världshälsoorganisationen, WHO, klassar köttprodukter behandlade med salt som cancerogener grupp 1, alltså cancerframkallande produkter. Rött kött klassas som cancerogener grupp 2, sannolikt cancerframkallande.

Annons

2019 rekommenderade en grupp experter som sammansatts av den ansedda medicinska tidskriften Lancet en baskost som ”huvudsakligen innehåller grönsaker, frukt, hela korn, nötter och omättade oljor” kompletterad ”med lite fisk och fågel” men ”inget eller mycket lite rött kött och bearbetade köttprodukter”.

Nu i juli har EU-kommissionen sagt att den ”ska se över alla policydokument och där det behövs föreslå förändringar så att de ytterligare minskningar av utsläppen som behövs kan genomföras”.

En internationell grupp om sextio forskare har uppmanat kommissionen att revidera marknadsföringen av jordbruksprodukter, så att den överensstämmer med strategierna för att undgå katastrofala klimatförändringar och för att förbättra folkhälsan.

Annons

Köttreklam bör behandlas som tobaksreklam. Och regeringarna inom EU bör sluta lägga pengar på den.

EU är inte ensamt om att vika ner sig för köttindustrin. Amerikaner äter fyra gånger så mycket kött som världsgenomsnittet och orsakar mer än3 procent av USA:s utsläpp av växthusgaser. Producenterna får stora ekonomiska bidrag, både direkta och indirekta, som gör djurfoder extremt billigt.

Som presidentkandidat i USA sade Joe Biden att klimatförändringarna är den viktigaste fråga mänskligheten står inför och den viktigaste för honom själv. Efter valsegern verkade han göra ord till handling genom att avslå olje- och gasutvinning i naturreservatet Arctic National Wildlife Refuge i Alaska, stoppa utbyggnaden av Keystone olje-pipelinesystemet från Kanada genom USA och tillkännage att USA återinträder i det globala Parisavtalet om klimatet.

Annons

Men när det kommer till att minska utsläppen från jordbrukssektorn sträcker sig Bidens planer bara till att mer kol ska bindas i jorden och att djurfoder förses med tillsatser som minskar utsläppen av metan, en bra idé men som det lär ta många år att utveckla så att den får verklig betydelse.

Att äta kött är mer än en smaksak. Metoderna för hur de djur vi äter föds upp, hanteras och dödas har länge väckt berättigad kritik. När vi nu vet att köttätande påverkar hela planeten på ett sätt som ingen människa kan vilja, är det hög tid för regeringarna att sluta stödja det.

Annons

Översättning: Karen Söderberg

Project Syndicate

SKRIBENTEN

Peter Singer, professor i bioetik vid Princetonuniversitetet i USA och grundare av non-profit-organisationen The Life You Can Save. Han har skrivit åtskilliga böcker, en del finns översatta till svenska.

Vill du också skriva på Aktuella frågor? Så här gör du.

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy