Annons

Annons

Annons

Annons

Helsingborg

Busschaufförernas arbetstider blir fråga för politiken

Nu reagerar politikerna på uppgifterna om Nobinas busschaufförers upphackade arbetsdagar på nästan 13 timmar. Skånetrafikens trafikdirektör får i uppdrag att undersöka om schemat har tagits fram enligt regionens nya direktiv.

Text: 

En kraftig ökning av antalet delade arbetspass för Nobinas chaufförer som kör regionbussar, med scheman som sträcker sig upp till nästan 13 timmar. Dessutom långa pauser mitt i arbetsdagen som förläggs till platser långt ifrån hemmadepån.

Många busschaufförer har reagerat starkt på sina nya scheman. Något som HD rapporterade om i söndags.

Pär Nilsson och Kent Cedefors är två av de busschaufförer som nu får köra betydligt fler delade turer än tidigare.

Bild: Torbjörn Wester

Nobina förklarar schemaändringarna med att bolaget har förlorat en del turer och att de kör en del annan trafik idag.

Annons

Carina Zachau (M) ställer sig frågande till det. Hon är ordförande i Region Skånes kollektivtrafiknämnd.

Annons

– Det hade varit en sak om de hade gjort förändringarna i början av pandemin då vi såg att resandet var väldigt lågt. Men det är klart att man blir lite förvånad. För just i juni har vi inte gjort några anpassningar i trafiken och det har vi inte gjort överhuvudtaget i år, säger Carina Zachau.

Samtidigt så belyser hon att det är Nobina som är arbetsgivare och därmed ansvarig för busschaufförernas arbetsmiljö. Carina Zachau lyfter dock fram att enligt Region Skånes nya direktiv ska de privata utförarna ta fram scheman i samråd med facket.

– Jag vet i dagsläget inte huruvida det här är ett nytt eller gammalt avtal. Men trafikdirektören [Maria Nyman] ska undersöka om schemaläggningen har skett tillsammans med fackliga organisationer på det sätt som vi har angett i upphandlingarna, säger hon.

Andreas Schönström (S) sitter i kollektivtrafiknämnden för oppositionen. Han reagerar hårt på det som chaufförerna berättat om i tidningen.

– Det är inte klokt. Vem står ut med att leva så här? Det försakar både chaufförernas privatliv och familjer. Och de får en längre arbetsdag utan att det syns i lönekuvertet, säger han.

På sikt vill han istället att Region Skåne själva anställer sin egen personal till Skånetrafiken, för att på så sätt få kontroll på chaufförernas arbetsmiljö samt över den service som resenärerna ges.

Annons

Annons

Om det säger Carina Zachau (M):

– Det innebär högre kostnader, vi har inte de resurserna idag och någon måste betala.

Socialdemokraten Andreas Schönström delar inte hennes syn på saken. Han menar att det som köps in främst är en bemanningstjänst.

– Regionen kan också köpa in eller leasa bussar, det är inte dyrare för oss än för någon annan, säger han.

Läs mer: Nobinas chaufförer har fått nog: ”Har inget privatliv”

Annons

Annons

Till toppen av sidan