Annons

Annons

opinion

Aktuella frågor
”Klimatlarmen tydliga. Nu kräver Miljöpartiet en omställning av transportsektorn.”

Det räcker inte med fler elbilar och mer biobränslen. Transportsektorns behov av energi måste minska. Därför vill Miljöpartiet satsa på att flytta trafik till järnväg, sjöfart, kollektivtrafik, cykel och gång, skriver Emma Berginger, trafikpolitisk talesperson för MP.

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Miljöpartiet vill se en överflyttning från energiintensiva transportslag som personbil, lastbil och flyg till mindre energiintensiva, som bland annat järnväg och sjöfart, menar Emma Berginger. Foto: Miljöpartiet.

Annons

Klimathotet är på riktigt, här och nu. Denna sommar har vi runtom i världen fått se extrema värmeböljor, omfattande översvämningar och fruktansvärda bränder. Vi befinner oss i ett nödläge för klimatet, men än finns det möjlighet att begränsa klimatförändringarna. Då måste utsläppen av växthusgaser minska snabbt, kraftfullt och varaktigt. Miljöpartiet kräver därför en klimatomställning av transportsektorn.

IPCC:s klimatrapport visar tydligt hur bråttom det är att minska klimatutsläppen. Även om risken är stor att vi missar Parisavtalets mål om att begränsa temperaturökningen till 1,5 grader, finns det fortfarande en chans att hålla oss nära målet. 

Sveriges klimatarbete ligger långt framme, ändå har vi stora utmaningar kvar. Inte minst transportsektorn, som står för cirka en tredjedel av Sveriges utsläpp, där energin till tre fjärdedelar kommer från fossila källor. 

Annons

Det finns inte en enda enkel lösning på att minska transportsektorns utsläpp. Vi behöver både minska utsläppen snabbt i närtid och skapa förutsättningar för en varaktig minskning av utsläppen. Då måste såväl persontrafik som godstransporter kunna ske hållbart och fossilfritt. Miljöpartiet har en helhetspolitik för transportsektorn.

Annons

En effektivisering av transporterna är grundläggande för om vi ska nå Sveriges klimatmål: att minska utsläppen från transportsektorn med 70 procent till 2030 och att nå nettonollutsläpp till år 2045. Det räcker inte med fler elbilar och mer biobränslen. Transportsektorns behov av energi måste minska. 

Ett transporteffektivt samhälle handlar både om samhällsplanering för att minska behovet av transporter och att skapa förutsättningar för en överflyttning från energiintensiva transportslag som personbil, lastbil och flyg till mindre energiintensiva transportslag som järnväg, sjöfart, kollektivtrafik, cykel och gång. 

Miljöpartiet vill: 

• Bygga ut och rusta upp järnvägen i hela Sverige och bygga nya stambanor för höghastighetståg som kan ersätta inrikesflyget i södra Sverige.

• Förbättra förutsättningarna för godsjärnvägen och sjöfarten.

Annons

• Göra kraftfulla satsningar på att bygga ut cykelinfrastruktur.

Marknaden för elbilar växer explosionsartat, mycket tack vare införandet av bonus-malus. Det är ett system som ger en bonus på 70 000 kronor till den som köper en elbil, samtidigt som den som köper en bränsletörstig bil får utökad skatt. Genom att antalet nya elbilar ökar, ökar också andrahandsmarknaden, vilket gör det möjligt för fler att ha råd med elbil. Vi har även infört stöd för att bygga ut laddinfrastruktur för såväl tunga fordon som elbilar. MP vill nu sätta ett slutdatum för när nya bensin- och dieselbilar får säljas och ett stopp för försäljning av fossilt bränsle till vägtrafiken till 2030.

Annons

Samtidigt behöver de transporter som sker här och nu hanteras. En personbil används i snitt i 17 år, vilket innebär att många av de bilar som idag kör på våra vägar kommer att finnas kvar en bra bit in på 2030-talet. Reduktionsplikten, som ställer krav på minskade utsläpp från drivmedel, är ett viktigt instrument som MP har varit med och infört, och nu skärpt för att vi ska nå målet till 2030. 

De högerkonservativa partiernas politik är rent destruktiv för klimatet. Mitt under rådande bränder och översvämningar går M till val på att sänka skatten på bensin och diesel, och låsa fast Sverige i fossilberoendet. Tillsammans med KD vill de minska investeringarna i nya järnvägar och istället satsa på att bygga om vägar för högre hastigheter. De planerar också att regera med stöd av SD, som fortfarande ifrågasätter klimatförändringarna. Om de får makten efter nästa val kan vi säga adjö till möjligheten att minska Sveriges koldioxidutsläpp och begränsa klimatkatastrofen. 

Annons

För att accelerera omställningen av transportsektorn behöver MP få ökat stöd så att vi kan stärka vårt inflytande över transportpolitiken. Klimathotet är allvarligt, men det finns fortfarande möjlighet att begränsa klimatförändringarna. Varje ton minskade utsläpp och varje tiondels grad räknas. Det hänger på oss nu.

SKRIBENTEN

Emma Berginger, riksdagsledamot och trafikpolitisk talesperson (MP).

Annons

Vill du också skriva på Aktuella frågor? Så här gör du.

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy