Annons

Annons

Näringsliv

Högtryck för spritjätten – bästa tillväxten på fem år

Försäljningen av Absolut Vodka ökade med fem procent under det just avslutade räkenskapsåret och fabrikerna går sedan i somras för högtryck. Det är goda nyheter för skånska bönder som säljer runt 10 procent av sin veteskörd till den franskägda spritjätten.

Stephanie Durroux, vd för Absolut Company. Foto:TT/Pressbild.

Annons

Pandemin har i grunden förändrat hur konsumenter, inte bara köper livsmedel, utan också hur de köper sprit. När restauranger, barer och hotell har stängt ned har försäljningen i stället flyttats över till dagligvaruhandeln. För Absolut Vodka, med bas i östra Skåne, har det här varit en utmaning eftersom just restauranger är en viktig del av all vodkaförsäljning som historiskt stått för 30 procent av Absolut Vodkas försäljning. Men det färska bokslutet för räkenskapsåret juli-juni pekar på att bolaget lyckats ställa om hyfsat bra. En försäljning på 95 miljoner liter innebär en ökning med två procent och med priseffekter landade tillväxten på fem procent. 

– Det är faktiskt vår bästa tillväxt på fem år så vi är väldigt nöjda. Vi har lyckats svara upp mot den ökade efterfrågan i butiker och även inom e-handel. I slutet av perioden har vi även gynnats av att restauranger och barer börjat öppna upp igen, säger Stephanie Durroux, vd för Absolut Company som är en del av franska Pernod Ricard, världens näst största spritproducent. 

Annons

Annons

Inom hennes affärsområde finns även märkena Kahlua och Malibu, men det är den klassiska svenska vodkan som är klart viktigast. Mätt i volym är till och med Absolut Vodka det enskilt största internationella spritvarumärket i hela koncernen, före whiskeysorterna Jameson och Ballentine’s. 

Förutom att covid-19 förändrat hur vi köper sprit menar Stephanie Durroux att pandemin också förändrat vad konsumenterna efterfrågar. 

– En trend är att sprit växer på bekostnad av öl och vin. En annan trend är att konsumenterna i ökad utsträckning vill ha färdigblandade drinkar och cocktails. Det här ‘ready to drink’-segmentet spås växa med 30 procent årligen enligt analysföretagen och min kanske största utmaning framöver är att vi hänger med. Vi har historiskt varit små i segmentet men har nu lanserat några färdiga drinkar på utvalda marknader.

Vinner ni marknadsandelar inom vodkasegmentet?

– Det är för tidigt att säga än, jag måste vänta på konkurrenternas siffror. Men jag vet att vi vinner marknadsandelar på viktiga marknader som Storbritannien och Kina, säger Stephanie Durroux som tillträdde som vd för Absolut Company för ett år sedan. 

Absolut Vodka var tidigare en del av statliga Vin & Sprit som köptes av Pernod Ricard för 55 miljarder kronor 2008. Den börsnoterade spritjätten sålde av alla delar utom Absolut Vodka som fortsatt ha sin bas i östra Skåne, trots att 99 procent av all produktion går på export. Spritproduktionen sker i Nöbbelöv och förpackningen i Åhus, en mil bort. Fabrikerna här går på högtryck och i somras införde bolaget tvåskift och arbete på lördagar. 

Annons

Annons

– Efterfrågan drivs av att restauranger öppnar upp, att Kina går urstarkt och att några nya lanseringar på kort tid blivit storsäljare, som till exempel vår vodka med vattenmelonsmak, säger Stephanie Durroux och pekar på en annan faktor som kräver ökade resurser just nu, nämligen en förändring av designen på alla flaskor.

Hon understryker att man kommer känna igen den klassiska designen på flaskorna, som varit en viktig framgångsfaktor för bolaget. På dessa flaskor kan man i gammaldags typsnitt bland annat läsa att vodkan är destillerad ”from grain grown in the rich fields of southern Sweden”. 

Är detta något ni kommer ändra på i designen för att ha mer flexibilitet i produktionen?

– Nej, tvärt om. Vi kommer i informationstexter på flaskorna ytterligare trycka på att råvarorna kommer från Sverige. Vi är ett premiummärke och våra kunder är beredda att betala för att det är svenska råvaror.

Det finns därmed inga planer att överge Skåne vilket är en god nyhet för skånska lantbrukare. Absolut Vodka står för ungefär 10 procent av den totala veteskörden och är därmed en viktig kund för bönderna.  

Hela Pernod Ricard ökade omsättningen med 4,5 procent under det nyss avslutade räkenskapsåret. Rörelsemarginalen landade på 27 procent.

Annons

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy