Annons

Annons

opinion

Aktuella frågor
”Politik är inte bara att vilja, politik är att göra.”

Överflyttningen av gods från lastbil till järnväg och sjöfart går inte av sig själv. Då duger det inte att säga att man bryr sig om klimatet. Det är handlingen som räknas, svarar Emma Berginger (MP) på repliken från Anders Hansson (M).

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

För att flytta mer gods till järnvägen krävs mer kapacitet på spåren, påminner Emma Berginger (MP).

Bild: Johan Nilsson/TT

Annons

Anders Hansson (M) försöker i en replik framhålla att Moderaterna håller med Miljöpartiet om att det behövs en överflyttning av godstransporter från väg till järnväg och sjöfart. Vi välkomnar detta, men som vanligt när det gäller Moderaternas påstådda ambitioner för miljö och klimat är det bara tomma ord då de inte är beredda att lägga fram en politik som faktiskt leder till en överflyttning. Politik är inte bara att vilja, politik är att göra.

För att flytta mer gods till järnvägen behövs mer kapacitet, eftersom stora delar av järnvägen är överbelastad. Därför vill Miljöpartiet bygga ut och rusta upp järnvägen i hela landet och bygga nya stambanor för höghastighetståg, något vi också arbetat för under vår tid i regering, vilket resulterat i historiskt stora satsningar på järnvägen. Moderaterna vill sänka budgeten för att bygga ny infrastruktur med 33 miljarder kronor jämfört med regeringens infrastrukturproposition. De vill också skrota byggandet av nya stambanor. Nya stambanor skulle avlasta de befintliga banorna och skapa mer utrymme på spåren för såväl godståg som regionaltåg.

Annons

Annons

När vi bygger nya stambanor är det rimligt att bygga för moderna tåg som går riktigt snabbt, så kallade höghastighetståg. Att bygga järnväg för långsammare tåg som Hansson förespråkar är att på riktigt bygga något som är omodernt, innan det ens har börjat byggas. Och att bygga längs med befintliga banor skulle både leda till stora ingrepp och onödiga rivningar i orter som Eslöv och Höör. Det är inte realistiskt. Utöver detta skulle det innebära över ett decennium av störningar för tågtrafiken på befintliga banor om nya spår byggs bredvid. Det blir både dyrare och mer komplicerat.

Moderaterna motsätter sig också en avståndsbaserad skatt på tung trafik, en så kallad vägslitageskatt, något som är helt nödvändigt för att utjämna konkurrensen mellan lastbilstrafik och godstågstrafik. Lastbilstrafiken måste bära sina kostnader för samhälle och miljö.

Miljöpartiet vet att bilen behövs på många platser i landet, det är därför vi vill se en politik som ställer om fordonsflottan. Vi räknar med att potten för bonus kommer att fyllas på. Men systemet behöver också reformeras så att det blir självfinansierande så som det var tänkt. Miljöstyrningen behöver också öka.

Miljöpartiet har inget emot att underhålla de vägar som redan finns. I infrastrukturpropositionen vi och Socialdemokraterna har lagt fram görs stora satsningar på vägunderhåll. Vi vill styra underhållet till de mest eftersatta vägarna på landsbygden. Däremot vill vi inte utöka kapaciteten för vägtrafik då det alltid leder till ökad trafik, så kallad inducerad trafik.

Annons

Annons

Nej, Anders Hansson, omställningen sker inte av sig själv. Med Miljöpartiet i regeringen skapas förutsättningar som behövs för att omställningen av transportsektorn och resten av samhället ska ta fart. Nu behöver den accelerera ytterligare. Då duger det inte att säga att man bryr sig om klimatet, samtidigt som man driver en politik som låser fast oss vid fossila, skadliga och ändliga resurser. Varken Moderaternas förslag om sänkt bensinskatt eller byggandet av dyr kärnkraft som ger oss avfall som är farligt i 100 000 år är det som skapar ett hållbart samhälle där både miljö, klimat och människors välmående värnas.

SKRIBENTEN

Emma Berginger, riksdagsledamot för Skåne läns södra valkrets och trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet.

Vill du också skriva på Aktuella frågor? Så här gör du.

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy