Annons

Annons

opinion

Aktuella frågor
”Malmös nya Science center kan öka ungdomars intresse för naturvetenskap och teknik.”

Malmö får snart ett gyllene tillfälle att lyfta ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap. Ett Science center kallat Wisdome invigs under nästa år och banar förhoppningsvis väg för en mer flexibel utbildning, skriver professor Nils Ekelund på institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle vid Malmö universitet.

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Sverige har en stolt tradition när det gäller teknikutveckling, till exempel genom Volvo. Men i framtiden? Ett sätt att främja ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap invigs snart i Malmö, skriver debattören. Foto: CorneliusPoppe, Cornelius

Annons

Under 1900-talet lyftes Sverige ofta fram som ett av världens bästa länder när det gäller att skapa och utveckla ny teknik. Till stora delar berodde det på att elever och studenter fick mycket praktisk undervisning och gott om möjligheter att utföra laborationer.

Idag har tyvärr de praktiska momenten inom teknik och naturvetenskap minskat kraftigt och istället har dessa ämnen fått en mer teoretisk tyngd. Ändå står det i Skolverkets allmänna riktlinjer om bland annat laborationer att skolan ”ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja att pröva och omsätta idéer i handling och att lösa problem”.

Är det avsaknaden av praktiska moment och laborationer som är orsaken till att ungdomar i Sverige idag tappar intresset för naturvetenskap och teknik?

Annons

Även föreningen Unga forskare och Skolverket har konstaterat att ungdomarna inte tillräckligt ges möjligheten att utforska sitt intresse inom teknik och naturvetenskap.

Detta synliggjordes också i en enkätundersökning med cirka 300 studenter där de beskrev att det under deras skoltid handlade om att platsen för undervisningen var av stor betydelse för att bli extra intresserad av teknik och naturvetenskap. Svar som: ”När jag var ute i naturen och lärde på plats”, ”När lärandemiljöerna varierade”, ”Utflykter med klassen”, ”När man hade lektioner utanför klassrummet”, ”Då vi fick arbeta praktiskt, få skapa och utforska verkliga objekt” illustrerar att eget skapande och kreativitet är viktigt för motivationen.

Annons

Många företag och myndigheter i Sverige är oroliga, eftersom det saknas en stor mängd arbetskraft och kompetens inom många tekniska, matematiska och naturvetenskapliga yrken. Om nu inte skolan har möjligheter att tillhandahålla laborationsmiljöer för eleverna, vem ska då göra detta?

Kanske kan Malmö stads och Malmö museers fantastiska satsning, möjliggjord tack vare en donation på 20 miljoner kronor från Knut och Alice Wallenbergs stiftelse, på ett Science center kallat Wisdome göra skillnad. Här kan hypermodern visualiseringsteknik och digitala installationer öka ungdomars nyfikenhet och intresse för teknik och naturvetenskap. Wisdome, som kommer att invigas under 2022, består bland annat av en domteater där de visuella effekternas magiska värld kommer att visa hur effekterna skapas i 3D-format till film och datorspel.

Annons

Utvecklingsarbetet med Wisdome har skett i samarbete mellan flera näringslivskluster, Lunds universitet och Malmö universitet, liksom ESS och Max IV.

Som kunskapsinspiratörer och stöd för ungdomarna kommer forskare och pedagoger från universitet och näringsliv att samverka. På så sätt ges möjlighet att skapa, dela och nyttiggöra kunskap som kommer att bidra till en hållbar samhällsutveckling.

Det är viktigt att högkvalitativ utbildning och forskning kan ske i nära samverkan med övriga delar av samhället. Förhoppningsvis kommer Wisdome att fungera som en enorm bikupa med spektakulära kunskapspresentationer som kan användas av elever, studenter och forskare.

Annons

Projektet Wisdome passar väl in med målbilden av Malmö universitet där hög kvalitativ utbildning och forskning ska ske i nära samverkan med övriga delar av samhället. Men det får inte bli endast fina ord. Utbildningar behöver bli mer flexibla och då kan möjligheter till samverkan med Wisdome utnyttjas. Är Malmö universitet berett att låta studenter, pedagoger och forskare utnyttja möjligheterna att samverka med ungdomar, undervisa studentgrupper och bedriva forskning i Wisdomes lärmiljöer? Inom många utbildningar på Malmö universitet är det idag i princip omöjligt att utveckla projekt som inte långt i förväg är planerade inom den ordinarie undervisningen och utbildningen. Med Wisdome ökar chanserna att utveckla det som vi inom akademin ofta kallar flexible learning eller learning for change, där målet är att låta den yngre generationen hitta vägar till nya kunskaper och kompetenser.

Annons

På köpet vidgas möjligheten att uppnå FN:s fjärde globala mål: god utbildning för alla och främjande av livslångt lärande.

SKRIBENTEN

Nils Ekelund, professor på institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle vid Malmö universitet.

Vill du också skriva på Aktuella frågor? Så här gör du.

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy