Annons

Annons

Annons

kulturFilmveckan

Camilla Larsson
Starkt startfält i Venedig

Ferrante-filmen ”The lost daughter” imponerar mest på festivalen.

Text

Det här är en kulturartikel.Analys och värderingar är skribentens egna.

Olivia Colman i Maggie Gyllenhaals regidebut ”The lost daughter”, baserad på Elena Ferrantes bok. Foto: Netflix.

Annons

Venedig är den enda stora filmfestival som under pandemin helt har klarat sig ifrån att ställa in, eller bli delvis digital. 2020 lyckades festivalchefen Barbera och hans team genomföra en festival i den lilla lucka som uppstod innan virusspridningen tog fart igen under hösten. Då var det en strängt kontrollerad festival, med få besökare. I år är läget ett annat. Visserligen kontrolleras både väskor och kroppstemperatur vid områdesentréerna på Lido, munskydden är på, och vaccinpassen sägs synas vid blippande av ackrediteringsbrickorna – men besökarantalet är högt. Det pratas om fler ackrediterade än vad som egentligen får plats, mycket på grund av att den europeiska branschen i år väljer bort festivalen i Toronto, som börjar den 10 september. Detta, tillsammans med det faktum att man – tvärtemot Cannes – bara fyller biograferna till hälften, gör att tillgången till biljetter krymper, vilket orsakar en hel del gruffande från den stressade internationella filmbranschen.

0 kren månad

HD Digital 1 mån

Läs för 0 kr i en månad – därefter tills vidare 149 kr/månad. Ingen bindningstid. Säg upp när du vill.

Visa vad som ingår i Digital

Det här ingår i Digital

  • Alla nyheter på hd.se
  • Nyhetsappen med pushnotiser
  • Nyhetsbrev med senaste nytt

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan