Annons

Annons

Barn och motion

Barn sitter stilla för mycket – hon vill se mer självständig lek

Många barn rör sig alldeles för lite. Det får konsekvenser för både kropp och själ. Sandra Dahlén slår fast läget och kommer med förslag på vad som bör göras i nya boken ”Frigående barn”.

”Ibland ska vi föräldrar leka med barnen för det är roligt och givande. Men det kan också vara bra att ta ett eller fler steg tillbaka", säger Sandra Dahlén, som är aktuell med boken "Frigående barn". Foto: Saga Berlin

Annons

Perspektiven förändras oftast när människor blir föräldrar.

– Jag har länge funderat över vilken livsstil vi skapar för våra barn och det aktualiserades när jag själv fick barn för snart tio år sedan, säger Sandra Dahlén.

En artikel som tog upp om hur långt barn får röra sig från hemmet på egen hand blev en tankeställare. Det visar sig att de flesta barn idag bara får ta sig korta sträckor från hemmet själva – till skillnad från tidigare generationer.

Insikten satte igång ett arbete med att få en mer omfattande bild av läget. Hur mycket – eller lite – rör barn sig?

Fackboksförfattaren Sandra Dahlén läste in sig och talade med människor som har olika former av kunskap, som lärare, läkare, psykologer och föräldrar.

Arbetet har resulterat i "Frigående barn – en föräldrabok om det ökade stillasittandet och hur vi tillsammans tillgodoser våra barns behov av rörelse", som är den fullständiga titeln.

Annons

Här finns många dystra rön.

• Barn är stillasittande 70 procent av den vakna tiden.

Annons

• Ju äldre de blir desto mindre rör de på sig.

• Och än mindre på helgerna – när familjerna är tillsammans – än på vardagarna i skolan.

Stillasittandet kan få betydande effekter på hälsan – som övervikt, hjärtkärl-problem, typ 2-diabetes, rentav benskörhet tidigt i livet– för att nämna några.

Det finns också rön som pekar på ett samband mellan stillasittande och psykisk ohälsa.

– Vi har allt från ökad oro och större stresskänslighet till sämre sömn och för få sömntimmar, vilket kan påverka immunförsvaret negativt.

Barndomen lägger grunden för både vanor och hälsa, problemen kan komma senare i livet.

Men det finns goda nyheter. En relativt liten insats kan få stor betydelse och all typ av rörelse räknas. När det gäller barn från sex år så rekommenderar Folkhälsomyndigheten en timmes pulshöjande aktivitet per dag samt tre pass med hög intensitet varje vecka.

– Det krävs alltså inte enorm mycket tid för att bibehålla fysisk och psykiska hälsa. Men effekterna är tydliga, säger Sandra Dahlén.

Hon poängterar att det inte behöver vara fråga om organiserad träning, utan det är alldeles utmärkt att ta tillvara barns lek och rörelseglädje.

Annons

Det kan å sin sida kräva viss övning från föräldrarnas sida i dessa tider när så mycket är schemalagt.

Sandra Dahlén vill också se att dagens föräldrar vågar göra mer såsom tidigare generationers och släppa ut barn att leka på egen hand tillsammans med andra barn. Där föräldrarna håller ett vakande öga, men på lite avstånd för att ge barnen utrymme att ta små risker för sin utvecklings skull.

Annons

– Ibland ska vi föräldrar leka med barnen för det är roligt och givande. Men det kan också vara bra att ta ett eller fler steg tillbaka – för när barn leker med barn blir det stojigare och rörligare, som utvecklar sådant som finmotorik, styrka och balans.

Det kan vara svårt att våga släppa kontrollen i tider med dagliga rapporter om skjutningar och övergrepp mot barn.

– Men generellt sett är samhället säkrare även om otryggheten är konstant och vi oroar oss för alltmer. Det är en sak att beskydda barn, en annan att överbeskydda, då kan det slå tillbaka och barn får inte den träning i att hantera situationer de behöver – eller möjlighet att röra sig tillräckligt, säger Sandra Dahlén.

Fakta

Så mycket behöver barn röra på sig

I somras kom Folkhälsomyndigheten med nya riktlinjer för fysisk aktivitet.

När det gäller barn upp till fem år rekommenderas:

• Regelbunden fysisk aktivitet, alla barn bör ha möjlighet att röra sig flera gånger varje dag, och att stillasittandet minskas.

När det gäller barn och unga mellan 6 och 17 år rekommenderas:

• Regelbunden fysisk aktivitet veckans alla dagar.

• Pulshöjande fysisk aktivitet en timme om dagen i genomsnitt.

• Fysisk aktivitet med hög intensitet som stärker muskler och skelett minst tre dagar i veckan.

Källa: Folkhälsomyndigheten

Annons

Läs mer:

Här får både barn och föräldrar fart på benen

Annons

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy