Annons

Annons

opinionHelsingborg

Aktuella frågor
”Låt lärare fokusera på det de är utbildade för: undervisa.”

Många lärare i Landskrona och Helsingborg konstaterar att elever som börjar mellanstadiet, högstadiet eller gymnasiet saknar de kunskaper de bör ha, skriver Ingrid Lyberg och Petter Hedström, Lärarnas riksförbund.

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

tänk om Armand Duplantis, när han var på väg att svinga sig mot det stavhopp som skulle ge honom guldmedalj i OS, hade blivit tvungen att plötsligt reda ut ett slagsmål i publiken, skriva incidentrapporter och ringa föräldrar, skriver artikelförfattarna. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Annons

Tänk om Armand Duplantis, när han var på väg att svinga sig mot det stavhopp som skulle ge honom guldmedalj i OS i Tokyo, hade blivit tvungen att plötsligt reda ut ett slagsmål i publiken, skriva incidentrapporter och ringa föräldrar.

Tänk om en kirurg plötsligt hade fått in en ny patient i operationssalen, och förväntats utföra två operationer på samma tid och med samma resurser som tilldelats för en.

Tänk om skådespelarna i en pjäs inte hade kunnat sina repliker, för att de dels inte haft något manus, dels inte fått tid att repetera utan istället burit möbler, fixat kablar och styrt upp biljettsystemet.

Allt detta är otänkbart. Men för lärare är det vardag.

Lärarnas riksförbund i Landskrona och Helsingborg har länge påpekat att lärarnas arbetsbelastning är för hög.

Att lärares arbetsbörda har ökat under flera decennier är väl dokumenterat. Inte bara mängden undervisning ökar utan även kringuppgifter och administration.

Annons

Lärare används idag till att flytta möbler, söka upp elever som inte är i skolan, kontakta föräldrar, rapportera frånvaro, lösa teknikstrul, göra undervisningsmaterial för att läromedel saknas, vikariera, skriva incidentrapporter, rastvakta, med mera.

Annons

Hur mycket tid och energi hinner och orkar lärarna under sådana förhållanden lägga på planering och undervisning, eller på att hålla sig à jour med utvecklingen inom sina ämnen? Och hur går det för de elever som undervisas av lärare som inte hinner planera långsiktigt, utan ständigt rycks iväg till andra sysslor?

En forskningsrapport från Stockholms universitet, Teacher Stress and Students’ School Well-being: the Case of Upper Secondary Schools in Stockholm, av Joacim Ramberg med flera, visar att elever som har stressade lärare mår sämre än elever som inte har det, och har sämre relationer med sina lärare. Det påverkar elevernas resultat. Betygsinflationen är ett faktum, alltså att elever får högre slutbetyg än vad som är rimligt utifrån deras resultat på nationella prov och att lärare av "snällhet" sätter högre betyg på elever än vad deras prestationer medger.

Många lärare i Landskrona och Helsingborg konstaterar att elever som börjar mellanstadiet, högstadiet eller gymnasiet saknar de kunskaper de bör ha.

Annons

För att lärarna ska få en rimlig arbetsbelastning måste de ha en på förhand bestämd undervisningstid, fastställd tid för för- och efterarbete, klasstorlekar som står i proportion till tillgängliga resurser, fungerande elevhälsoteam som tar huvudansvaret för den sociala miljön samt rimliga scheman som ger möjlighet till rast och paus. Extra arbetsuppgifter måste antingen innebära ett lönetillägg eller medföra att andra uppgifter tas bort.

Annons

Lärarlöner är den största utgiftsposten inom utbildningsväsendet. Politiker på nationell och lokal nivå kan göra skolan kostnadseffektiv genom att låta lärarna fokusera på det de är utbildade för: att undervisa, och de måste få tid och resurser för att göra det väl. Kompetens och erfarenhet måste tillvaratas så att det lönar sig för duktiga lärare att fortsätta undervisa.

Lärarens förutsättningar för att utföra ett gott arbete har en direkt påverkan på framtidens samhälle.

Idag firar vi Skolans dag, en dag som instiftats av Lärarnas riksförbund för att lyfta fram skolan och de fantastiska insatser som görs varje dag av landets lärare och studie- och yrkesvägledare. Men det är också en dag då vi vill påminna ansvariga politiker om att lärare och vägledare behöver rätt förutsättningar för att utföra sina för hela samhället betydelsefulla uppdrag.

Annons

SKRIBENTERNA

Ingrid Lyberg, ordförande för Lärarnas riksförbunds förening i Landskrona

Petter Hedström, ordförande för Lärarnas riksförbunds förening i Helsingborg

Vill du också skriva på Aktuella frågor? Så här gör du.

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy