Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Bygga på åkermark

Helsingborg vill bygga ännu ett stort logistikområde – kan ge 1 000 jobb

Helsingborgs stad vill ge plats åt ännu ett stort logistikområde. Detta vid Norra Ekeberga i höjd med Långeberga. På sikt kan det innebära upp till 1 000 jobb. Men förslaget möter motstånd.

Det är i det här området som det nya stora logistikområdet planeras – Norra Ekeberga mitt emot Långeberga.

Bild: Tom Wall

Annons

Helsingborg är en av de stora knutpunkterna för logistik i landet. Logistik är transporter, lagerhållning samt hantering av material och gods. Under de senaste åren har branschen växt med en lång rad nya anläggningar här.

Helsingborgs stad vill se en fortsättning. Det finns planer på flera nya områden. Nu kommer ett till – Norra Ekeberga, som är placerat vid E4/E6, mitt emot Långberga, ett annat av stadens stora logistikområden.

Det planerade området är stort – mer än 800 000 kvadratmeter, vilket motsvarar drygt 110 fotbollsplaner.

Staden har träffat en avsiktsförklaring med bolaget som äger marken, Viola Epirota AB, för att ta utreda förutsättningarna. Det kommer senare att krävas en formell planansökan med mera innan området kan bli verklighet.

Annons

"Det finns ett betydande intresse för att vidareutveckla Helsingborg som logistiknav", säger Peter Strand, vd för Swedish Logistic Property.

Bild: Lars Brundin

Annons

Fastighetsbolaget Swedish Logistic Property, SLP, är delägare i Viola Epirota. SLP är inriktade på logistik- och lagerfastigheter.

– Det finns ett betydande intresse för att vidareutveckla Helsingborg som logistiknav. Vi har ett stort antal förfrågningar från företag som vill etablera verksamheter här, säger Peter Strand, vd för SLP.

Det är grunden för att fastighetsbolaget nu vill vara med i etableringen.

– Förstudien är ett inledande steg. Sedan kommer detta att vara ett projekt som genomförs under mycket lång tid och delas upp i ett antal etapper. Nu får vi först se hur man gör det på bästa sätt.

Peter Strand tror att en möjlig byggstart ligger flera år bort i tiden.

Tanken är att det nya området ska bli en grön och hållbar logistikdestination.

Hur åstadkommer man det – rent konkret?

– Hela branschen arbetar alltmer med cirkulära system, det handlar om sådant som miljöcertifierade byggnader och optimerade energilösningar, att låta överskottsvärme från en fastighet värma en annan, solceller... Allt för att minimera miljöpåverkan, säger Peter Strand.

Här är läget en faktor – väsentlig infrastruktur, som motorvägarna, är redan på plats.

Det nya området planeras i höjd med Långeberga, fast på andra sidan motorvägen. Grafik: Niklas Lindberg

Varför ännu ett logistikområde i Helsingborg?

– Helsingborg är en stark logistikstad och den senaste tiden har det varit stor efterfrågan på nya ytor från företag. Ett viktigt mål för staden är att göra det möjligt för företag att etablera sig här och växa, säger Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande.

Annons

Annons

Han lyfter fram att det skapar arbetstillfällen – både sådana som riktar sig till människor som ska in på arbetsmarknaden och mer kvalificerade tjänster.

Peter Danielsson betonar också det geografiska läget som viktigt för den tänkta etableringen.

– Norra Ekeberga är ett högintressant område att utveckla vidare för framtidens gröna hållbara och cirkulära logistiklösningar, säger han.

Det nya området innebär till en början 200–300 jobb. På sikt upp emot 1 000, enligt Jan Björklund (S), kommunalråd.

– Väldigt många i Helsingborg har redan idag arbete inom handel och logistik. Det är vår viktigaste näring ur den synpunkten, säger han.

Därför ser han det som viktigt för arbetstillfällen och välfärd att Helsingborg håller sig långt framme i utvecklingen.

– Men vi måste samtidigt ha tydliga krav på miljö- och klimatanpassning i det fortsatta arbetet. Logistikföretagen är med på detta, för de har också de här kraven på sig från sina kunder, säger Jan Björklund och fortsätter:

– Tänk om Helsingborg kan bli den ledande klimatsmarta logistiknoden i Sverige – vilken enorm konkurrensfördel det skulle innebära.

Avsiktsförklaringen har stöd av en politisk majoritet i Helsingborg. Men det finns ett motstånd mot planerna. Centerpartiets och miljöpartiets representanter i kommunstyrelsen reserverade sig mot avsiktsförklaringen.

För bara ett par veckor sedan stod Centerpartiets kommunalråd Peter Janson i kommunfullmäktige och debatterade utbyggnadsplaner av 75 hektar åkermark vid Väla. Med ett räkneexempel tog han upp att den marken kunde producera en miljon brödlimpor per år.

Annons

– Jag har inte räknat på det än, men det är mer än en miljon limpor till som försvinner, konstaterar Peter Janson.

Annons

Det är inte lätt att vara Centerpolitiker och slåss för åkermark i Alliansen?

– När det gäller åkermarken är det inte så enkelt. Andra partier vill exploatera. Men det gäller att mala på. Vi måste informera, driva opinion och nå längre. Vi måste se frågan mer regionalt, säger Peter Janson.

Peter Danielsson säger att två intressen står emot varandra i frågan – åkermark mot ekonomi och arbetsmarknad.

– I lägen nära motorvägen, som är perfekt för logistik‚ tycker vi att det intresset ligger över jordbruksintresset, som i detta fallet, säger han.

Nu påbörjas arbetet för att Norra Ekeberga kommer att bli ett framtida logistikområde. Då krävs anslutningar direkt till motorvägen E4/E6.

Bild: Tom Wall

LÄS MER: Om logistik och klimat – till vilket pris?

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy