Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Dubbelspåret Helsingborg-Ängelholm

Här är landets absolut största tvättmaskin

I 135 år har järnvägen legat där mellan Helsingborg och Ängelholm. Nu får den ensamma banvallen en tvättning – och snart sällskap av ytterligare ett spår.

Inne i maskinen sorteras massorna. Det som går att använda åker tillbaka ner på banvallen direkt. Resterna hamnar i vagnarna längre fram.

Bild: Tom Wall

Annons

Stentvättade jeans var populärt på 1980-talet, men att tvätta sten är något helt annat. Det dånar över Flöjen mellan Kattarp och Ödåkra. På det slitna enkelspåret rullar en maskin fram sakta, sakta. Det är den som både syns och låter.

– Det är en ballastreningsmaskin som arbetar mellan Ödåkra och Kattarp, förklarar David Smedberg, projektledare för järnvägsbygge hos Trafikverket.

Det är ingen vanlig storstädning som tåget som körts upp från Nederländerna är ute på.

– Det har gått mycket trafik på banan. Det finns en del föroreningar, men också finmaterial som vi vill få bort, förklarar David Smedberg.

Annons

Annons

"Allt från stora maskiner till små maskiner. Det är komplexiteten som är det roliga", säger Trafikverkets David Smedberg.

Bild: Tom Wall

Rengöringen av banvallen är en del i dubbelspårsbygget mellan Maria station och Ängelholm. Ett arbete som just nu gör att det inte går någon ordinarie tågtrafik på sträckan. Och är man ute vid sträckan är det lätt att förstå att det inte går att köra ordinarie tågtrafik just nu.

Runt 300 personer arbetar vid spåren. Sibirienbron har skjutits på plats, vid Kattarp händer det saker överallt och här mitt ute på åkern kör en maskin från Nederländerna och tvättar makadam som åker tillbaka ner på banvallen. Det material som är för litet eller inte ska vara där åker på stora band framåt och fylls i vagnar.

– Det materialet sorteras. En del är förorenat och körs till deponi, men så mycket som möjligt återanvänds i projektet, säger David Smebgerg.

Monstret från kontinenten lyfter upp hela järnvägsspåren för att komma åt banvallen. Godkänt material åker tillbaka ut igen.

Bild: Tom Wall

För att få upp massorna griper maskinen fast i rälsen och lyfter den, tillsammans med slipers, upp ur banvallen. Efter sig lämnar den ett något krokigt spår. Det betyder att när ballastrenaren åker på nya uppdrag kommer nya maskiner in.

Annons

– Det kommer en spårriktningsmaskin som rättar till banan igen efter att maskinen varit här. Dessutom har vi fått en del nya broar på plats som gör att vi måsta rätta upp så att det blir rakt och fint.

Annons

Under tio veckor står alltså tågtrafiken still. Under tiden ska tre broar på plats, vid Rögle görs banan rakare och det förbereds vid stationer för nästa etapp som är att lägga ytterligare ett spår vid sidan av det, nu nytvättade, befintliga.

Fakta

Det här händer under tågstoppet

Spårarbeten längs hela sträckan mellan Ängelholm och Maria.

Inkoppling av kontaktledning, signal och nybyggda delar till spåren mellan Ängelholm och Rögle.

Rening av makadam och byte av spår mellan Kattarp och Maria.

Vid Ängelholms station byggs mittplattformen om och större spårarbeten görs.

Tre järnvägsbroar färdigställs och skjuts på plats vid Sibirienvägen i Ängelholm, Flöjavägen och Ängavångsgatan i Ödåkra.

Utöver det byggs det bland annat den stora vägbron 112:an och flera andra broar längs sträckan.

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy