Annons

Annons

opinionSkåne

Aktuella frågor
”Givetvis styr ekonomin kollektivtrafiken, allt annat vore ansvarslöst.”

Om kollektivtrafiken ska kosta mer behöver vi höja biljettpriserna, ta pengar från regionens hälso- och sjukvård eller höja skatten. Det skriver Carina Zachau (M), Lars Hansson (C), Karl Philip Nilsson (L) och Simon Diaz (KD).

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Skånetrafiken är ingenting utan människor som väljer att resa kollektivt, skriver artikelförfattarna.

Bild: Evelina Gunnarsson

Annons

Samuel Hammerå, Vänsterpartiets representant i Region Skånes kollektivtrafiknämnd, verkar vända sig mot hela idén om en modern kollektivtrafik som möter 2020-talets behov av service, istället för 1920-talets (Aktuella frågor 8/9).

Digitalisering och utveckling mot en mer modern och flexibel kollektivtrafik är en prioriterad fråga för oss i Allians för Skåne. De enorma möjligheter som finns genom att man kan betala genom sin telefon ska givetvis utnyttjas.

Region Skåne ska inte bara hänga med i utvecklingen, utan vara ledande bland landets regionala kollektivtrafikmyndigheter.

För alla de resenärer som kan och vill vara digitala ska Region Skåne erbjuda enkla och smidiga lösningar. Faktum är att 90 procent av alla resenärer köper sin biljett i Skånetrafikens app eller biljettautomater. För dem som av olika skäl inte kan eller vill använda appen ska Skånetrafiken vara lättillgänglig på annat sätt. Idag finns både kundcenter och ombud. Däremot måste omfattningen av sådan fysisk service - utan att göra avkall på kvalitet eller tillgänglighet - vara rimlig sett till hur människor i Skåne faktiskt använder den.

Annons

Annons

Det viktiga är inte vem som säljer biljetten, det är att den kan köpas och att försäljningen sker på ett effektivt sätt för att Region Skåne ska kunna lägga så mycket resurser som möjligt på att köra trafik.

Vi har full förståelse för att politiska partier tycker olika om hur Region Skåne får den bästa kollektivtrafiken. Däremot är det anmärkningsvärt att Vänsterpartiets Samuel Hammerå vänder sig mot Skånetrafikens fokus på ”nöjd kund-index”.

Skånetrafiken är ingenting utan människor som väljer att resa kollektivt. Nöjda kunder innebär intäkter som finansierar befintlig och ny trafik.

Nöjda kunder innebär ofta ännu fler kunder.

Nöjda kunder är det absolut viktigaste för att kunna behålla och utveckla den trafik som behövs för en tillgänglig kollektivtrafik i hela Skåne.

Det närmsta Samuel Hammerå kommer att presentera ett politiskt förslag när det gäller kollektivtrafiken är att damma av den gamla idén om att Region Skåne ska köra mer trafik i egen regi, istället för att som idag upphandla den. Andra regioner har testat det med kraftigt höjda kostnader som resultat, till exempel stadstrafiken i Örebro. Sveriges Bussföretag lät konsultföretaget EY undersöka hur kostnaderna påverkades och i den rapport som presenterades i våras konstaterar konsultföretaget att om Örebro fortsatt upphandla kollektivtrafiken så hade det medfört drygt 10 procent lägre kostnader, jämfört med dagens kostnader för trafik i egen regi. Motsvarande kostnadsökning på 10 procent i Skånes fyra största städer landar på 119 miljoner kronor.

Annons

Annons

Samuel Hammerå anklagar oss för att låta ekonomin vara styrande när det gäller kollektivtrafiken i Skåne. Vi undrar i vilken verklighet han befinner sig. Givetvis styr ekonomin kollektivtrafiken, allt annat vore oerhört ansvarslöst. Kollektivtrafiken finansieras ungefär till hälften av biljettintäkter från resenärerna och till hälften av skattepengar från alla som arbetar. Om kollektivtrafiken ska kosta mer behöver vi höja biljettpriserna, ta pengar från regionens hälso- och sjukvård eller höja skatten.

Vi ser fram emot de förslag för en kollektivtrafik som finns för alla människor, som Samuel Hammerå utlovar. Tre år in i mandatperioden har vi inte sett ett spår av några sådana förslag.

SKRIBENTERNA

Carina Zachau (M), ordförande i Region Skånes kollektivtrafiknämnd

Lars Hansson (C), förste vice ordförande i Region Skånes kollektivtrafiknämnd

Karl Philip Nilsson (L), ledamot i Region Skånes kollektivtrafiknämnd

Simon Diaz (KD), ledamot i Region Skånes kollektivtrafiknämnd

Vill du också skriva på Aktuella frågor? Så här gör du.

Annons

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy