Annons

Annons

Svensk politik

Klimatexperter välkomnar budgetsatsningar

Finansminister Magdalena Andersson talade om en ”grön industriell revolution”. En rad experter välkomnar regeringens klimatsatsningar, men påpekar att ett fossilfritt samhälle kräver ännu mer.

FOTO: Naturskyddsföreningen. Johanna Sandahl är ordförande för Naturskyddsföreningen.

Annons

Klimatomställningen tillhörde de prioriterade områdena när finansminister Magdalena Andersson presenterade S-MP-regeringens förslag på statsbudget för 2022.

– Klimatet förblir vår tids ödesfråga. Här är det oerhört tydligt att vi behöver göra mer för att minska utsläppen och nå de mål vi satt upp, sa hon.

I regeringens budgetförslag uppgår de poster som faller under klimat och miljö till närmare 22 miljarder kronor.

– Miljö- och klimatbudgeten har fyrfaldigats sedan Stefan Löfven blev statsminister, sa Magdalena Andersson och visade en graf som pekade tillbaka till 2014.

Budgeten får beröm från flera håll, även om ännu skarpare insatser efterfrågas.

Naturskyddsföreningens ordförande Johanna Sandahl framhåller särskilt att ytterligare 2,4 miljarder kronor viks för skydd av värdefull natur.

Annons

– Det handlar inte minst om ersättning till markägare som skyddar sin skog istället för att avverka den.

Här ser Johanna Sandahl en viktig signal från regeringen.

– Det börjar väl sjunka in att klimatet och utarmningen av den biologiska mångfalden hänger ihop. Vi kan inte lösa det ena på bekostnad av det andra.

Annons

Naturskyddsföreningen välkomnar också den föreslagna skärpningen av bonus-malus-systemet som styr bilköp mot fossilfria fordon samt satsningar på underhåll av järnväg, kollektivtrafik och elektrifierade vägtransporter.

– Men det krävs fortfarande mycket mer för att klara klimatutmaningen, bland annat avveckla de klimatskadliga subventioner som gömmer sig i budgeten, säger Johanna Sandahl.

Hon syftar bland annat på reseavdraget som gör bilresor förmånliga, dieselrabatten inom jord- och skogsbruket samt det faktum att inrikes flygbränsle inte beskattas.

– Det avsätts också pengar till nya vägar, säger Johanna Sandahl.

Klimatpolitiska rådets ordförande Johan Kuylenstierna vill avvakta med en helhetsbedömning av det nya budgetförslaget. Det beror på att rådets uppgift är att göra en helhetsbedömning av regeringens sammanvägda politik.

– Det är ett arbete som återstår, säger han.

Annons

Men i en övergripande bedömning ser Johan Kuylenstierna positiva inslag. Han nämner särskilt elektrifieringen i kollektivtrafiken med en klimatpremie för bland annat elbussar på 1,3 miljarder kronor, och ett biogasstöd på 500 miljoner kronor. Transportsektorn står för runt en tredjedel av koldioxidutsläppen och ska enligt de klimatmål som riksdagen antagit minska sina utsläpp med 70 procent till 2030.

– Det är en akut fråga: det är bara nio år kvar. Så det är bra att man gör satsningar på det, säger Johan Kuylenstierna.

Annons

Foto: Anders Wiklund / TT Johan Kuylenstierna är ordförande för klimatpolitiska rådet.

Johan Kuylenstierna berömmer också det aviserade kompetenslyft på 100 miljoner kronor som är inriktat på klimatet. Klimatpolitiska rådet har flaggat för att kompetent personal är en flaskhals i omställningsarbetet.

Annons

Under 2021 avsattes 750 miljoner kronor till Industriklivet som ska hjälpa industrin att nå nollutsläpp vilket hittills främjat tillverkning av fossilfritt stål. Nu utökar regeringen summan till sammanlagt 909 miljoner kronor 2022. Det är viktigt för omställningen, enligt Roger Hildingsson som är forskare i miljö- och klimatpolitik, vid Lunds universitet.

– Det lockar fram privat kapital som behövs för att kraftigt minska och göra sig av med fossilberoendet för viktiga industrier för Sverige, säger han.

Roger Hildingsson välkomnar även utökningen av Klimatklivet, ett investeringsstöd för minskade utsläpp riktat mot företag, kommuner och bostadsrättsföreningar. Stödet har hittills i stor utsträckning använts för laddstolpar.

Annons

– Jämfört med tidigare budgetar innehåller den här budgeten mer omställningstänk än tidigare. Men för att vara en riktig omställningsbudget behövs givetvis mer. Till exempel saknas svar på hur vi ska bygga ett transporteffektivt samhälle, säger han.

Artikeln är uppdaterad med en ny rubrik. Den tidigare rubriken angav att experterna som uttalade sig skulle ha gett budgeten godkänt vilket inte stämmer. Vi beklagar.

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy