Annons

Annons

Helsingborg

Pollare stängde boende och företag inne i centrum

I måndags kom pollare upp på olika platser kring Bruksgatan, som en del i att säkra gågatorna i centrum. Men enligt boende i området har det fått motsatt effekt.

– Det är en fälla man byggt, säger Lars Aldman.

Pollarna som kommit upp där Möllegränden möter Södra Strandgatan är uppe mellan klockan 11 och 06.

Bild: Björn Lilja

Annons

På flera platser i centrala Helsingborg finns så kallade pollare. Syftet med dessa är att förhindra att exempelvis en lastbil tar sig in och köra på människor vid en terrorattack. Men det handlar också om att hindra fordon på tider då trafik är förbjuden.

I måndags kom nya pollare upp på olika platser kring Bruksgatan. Och även om avsikten är god, har det skapat problem för boende och företagare på Möllegränden.

– Det betyder att vi inte kan lasta av varor, få varuleveranser eller ännu värre att jag inte kan köra min fru till akuten om hon skulle råka ut för något, säger Lars Aldman som bor på gatan.

"Vi har inte fått någon information från staden överhuvudtaget. Det är chockerande", säger Lars Aldman under onsdagen.

Bild: Tom Wall

Annons

Annons

Mellan klockan 11 och 06 är de nya pollarna, där Möllegränden möter Södra Strandgatan, uppe. Kör man ner på enkelriktade Möllegränden tar det alltså stopp strax innan Södra Strandgatan.

– Folk kör istället mot trafiken upp för Möllegränden. Det är förenat med livsfara, säger Lars Aldman.

När det tar stopp nere vid Södra Strandgatan tvingas bilisterna vända och köra mot trafikriktningen upp och ut på Södra Storgatan.

Bild: Tom Wall

Det är inte bara de boende i området som drabbats. Även företagare blev tagna på sängen av de nya trafikhindren i början av veckan.

– Det blev kalabalik bland våra lärare. En bil fick köra ut i fel riktning, säger Linda Bakken, personalchef på Lantz trafikskola med lokaler på Möllegränden.

Trafikskolan löser tillsvidare övningskörningen med att möta upp sina elever på andra platser i stan. Men de behöver också kunna leverera kursmaterial till kontoret. Det funkar inte som det är nu, menar Linda Bakken.

Annons

– Det här påverkar givetvis oss negativt. Vi sneglar nu på andra lokaler som en möjlig lösning, säger hon till tidningen på onsdagen.

Annons

Då hade Linda Bakken fortfarande inte fått någon återkoppling från kommunen trots både samtal och mejl.

Men under torsdagen kom så ett svar från kommunen. Boende och verksamheter innanför pollarna ska få registrera sig för att få möjligheten att kunna styra pollarna med sina mobiltelefoner.

Men för Lantz trafikskola är det inte en hållbar lösning på sikt då man bara är beviljade en till tre behörigheter per verksamhet.

– Det blir väldigt krångligt administrativt för oss. Vi skulle behöva upp emot tio stycken, säger Linda Bakken.

För alla andra som kör in på Möllegränden mellan klockan 11 och 06 kvarstår också problemen.

– Vi har upptäckt att trafiken ökat på Bruksgatan till följd av detta, och där ska man ju inte köra alls, säger Lars Aldman.

Tidningen har utan framgång sökt projektansvarig på stadsbyggnadsförvaltningen för en kommentar. Men i ett mejl till Lars Aldman skriver man:

"Vi är medvetna om att det är en invänjningsperiod nu i början tills ovanorna hos de bilister som använt gatan som smitväg försvunnit, och vi kommer komplettera med skyltning där det behövs samt under det kommande året utvärdera projektet på samtliga platser."

Annons

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy