Annons

Annons

Elsparkcyklar

Frustration över elsparkcyklarna: ”Får vi köra den till skroten?”

Kommunen får löpande ta emot klagomål från folk som irriterar sig på elsparkcyklarna – men andra saker upprör helsingborgarna mer.

Några av elsparkcyklarnas argaste kritiker är de synskadade.

När HD för en tid sedan kontrollerade 639 elsparkcyklar i centrum stod 72 procent parkerade enligt regelboken. 15 procent stod tveksamt parkerade och 13 procent stod felparkerade.

Bild: Tom Wall

Annons

Sedan mitten av juni i år har kommunens kontaktcenter fått in drygt 70 anmälningar gällande elsparkcyklar. Nära 50 av dem kom under juli och augusti. Det betyder att det mer än varannan dag kommer ett klagomål på en elsparkcykel. Att cyklarna står felparkerade är det absolut vanligaste klagomålet.

”Felparkerad elsparkcykel som nu stått i vägen i snart 3 dgr", skriver en person i juni.

”En trasig och strippad Lime/Voi-elsparkcykel i skogsgläntan nära vägen. Ser ut att sakna elektroniken”, skriver en annan i augusti.

Så här ska det inte se ut. Ett gäng elsparkcyklar på cykelvägen vid Fältarpsvägen.

Bild: Peter Ferm

Annons

Annons

Flera av klagomålen hänvisar också till faran för synskadade och det är något Hans Ohlin, ordförande för synskadades riskförbund i västra Skåne, kan skriva under på.

– En felparkerad elsparkcykel är nästan att dödshinder. Man har inte en chans att upptäcka den om man käppar sig fram, säger han.

Enligt honom var de synskadade först ut med att kritisera sparkcyklarna och det är en kritik som kvarstår.

– Risken är stor att jag snubblar över en sådan och faller handlöst. Jag hoppas att myndigheterna ska göra något åt det här, men staten tycker att kommunerna ska agera och kommunerna tycker att staten ska göra det, säger Hans Ohlin.

På fredag, när det är vita käppens dag, kommer Synskadades riksförbund i Helsingborg att gå runt och sätta lappar på felparkerade elsparkcyklar. På lapparna finns information om vilka problem en felparkerad elspark kan ställa till med för den som inte ser.

Trots att det handlar om över 70 anmälningar till kommunen sedan mitten av juni är det ändå ett litet antal jämfört med annat som folk klagar på. Av det totala antalet klagomål står exempelvis klotter för nära elva procent och nedskräpning för över sex procent. Felparkerade elsparkcyklar står för mindre än en halv procent av klagomålen.

Annons

Det är dock svårt att veta exakt eftersom kontaktcenter inte har elsparkcyklar som en egen kategori, därför återfinns klagomålen lite överallt, mestadels under rubriken "övrigt".

Annons

När det gäller böter för felparkering har elsparkcykelbolaget Voi själva utfärdat tusentals sådana i Helsingborg, vilket HD berättat om.

Men hos polisen är felparkering av elsparkcyklar inte en stor fråga. Ytterst få cyklar, om ens någon, har de senaste åren fått böter på grund av att de stått illa till, visar en kontroll vid myndigheten. På samma sätt som hos kommunen har polisen dock svårt att hitta alla händelser eftersom dessa inte ingår i någon tydlig kategori.

Fakta

”Får vi köra den till skroten?” Tre klagomål till kommunen senaste månaderna

”Hur är det ens möjligt att köra upp på landborgspromenaden förbi Talassa. Borde inte detta vara förbjudet.”

”Två elsparkcyklar blockerar gångvägen så att det inte går att komma förbi med barnvagn eller rollator. Förstår inte hur detta kan få fortsätta, med alla dessa otroligt dåligt parkerade eller kastade elsparkcyklar överallt. Det är tydligen viktigare att de ska få finnas än att funktionsnedsatta och barnfamiljer ska kunna ta sig fram.”

”Meddelade för några dagar sedan att denna elsparkcykel har parkerats i vägen för en trappa på privat område. Trots detta har det ännu inte åtgärdats. Får vi köra denna till skroten?”

Annons

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy