Annons

Annons

Näringsliv

Ikeas försäljning redan över nivån före pandemin

Ikeas globala försäljning har redan återhämtat sig till 2019 års nivå, det vill säga innan coronapandemin slog till. Nästa utmaning är nu att få fram tillräckligt med varor att sälja.

Jon Abrahamsson Ring, koncernchef för Inter Ikea. Foto: Jack Mikrut

Annons

Ikeas globala försäljning landade på 41,9 miljarder euro - motsvarande cirka 425 miljarder kronor - under det senaste räkenskapsåret, som avslutades vid utgången av augusti i år.

Det är en ökning med nära sex procent jämfört med föregående räkenskapsår (september 2019-augusti 2020), då försäljningen dock pressades tillbaka av pandemin.

Men även jämfört med det tidigare rekordåret 2018/2019, det vill säga före pandemin, är det senaste årets försäljning en ökning från 41,3 miljarder euro eller med 1,5 procent över två års tid.

– Det är ett litet steg upp igen, men det har tagit enormt arbete från alla anställda under Ikeas varumärke och de som jobbar i leverantörsledet, säger Jon Abrahamsson Ring, koncernchef för Inter Ikea som äger varumärket samt utvecklar och tillverkar alla produkter som säljs i Ikeas varuhus och butiker runt om i världen.

Annons

Han förklarar den ökade försäljningen med att många har upptäckt hur viktigt hemmet är under pandemin och fortsatt investera i heminredning.

Ökningen sker dock uteslutande på nätet, som de senaste två åren ökat sin andel av Ikeas totala försäljning från 8-9 procent räkenskapsåret 2018/2019 till 26 procent det senaste året.

Annons

Eftersom den totala försäljningen ökat marginellt under samma period innebär det att försäljningen i varuhus och butiker fallit tillbaka i absolut tal.

Jesper Brodin, koncernchef för franchisetagaren Ingka Group.

Bild: TT

Förklaringen är att Ikea fortsatt tvingats hålla många fysiska försäljningsställen stängda eller bara kunnat ta emot begränsade grupper av kunder, förklarar Jesper Brodin, koncernchef för franchisetagaren Ingka Group som driver majoriteten av Ikeavaruhusen i världen.

Annons

– Det senaste året har varit tuffare för oss, eftersom vi hade stängt fler dagar än året innan. Men vi har ändå lyckats växa och lyckats säkra jobben, så jag är jättenöjd i en period som inte bara varit en hälsokris, säger han och syftar på att Ikea på senare tid dessutom har haft stora problem att få varuflödena att fungera.

Problemen handlar framför allt om att få tag i råvaror och produkter från Kina, som står för cirka en fjärdedel av Ikeas produkter globalt.

Annons

Därför tvingas Inter Ikea sedan en tid tillbaka att själva engagera sig i produktions- och fraktfrågor, något som normalt sett ligger på olika underleverantörer.

– Vi jobbar dag och natt tvärs över värdekedjan med utmaningarna som finns i alla steg från råvarumaterial och leverantörer till transport till hamnar och prioritering i hamnar - men jobbar även med att köpa kontainrar och få yta på skepp, berättar Jon Abrahamsson Ring.

Sverigechefen Lena Herder.

Bild: Peter Frennesson

Annons

En annan åtgärd är att fokusera på de viktigaste produkterna, för att säkra att de finns i varuhusen, och tillfälligt slopa andra produkter i sortimentet.

För Ikea i Sverige har råvaru- och leverantörskrisen haft en något mindre påverkan än så länge, eftersom en stor del av sortimentet tillverkas i och levereras från Europa. Det säger Sverigechefen Lena Herder.

Den svenska försäljningen låg oförändrat kring 18 miljarder kronor under räkenskapsåret 2020/2021, vilket hon ändå ser som en framgång givet att varuhusen på grund av coronarestriktionerna begränsats i hur många som fått släppas in. Ikea-restaurangerna har dessutom bara fått ha en sittande gäst per bord.

Annons

– Vi har ändå lyckats täcka upp för det vi tappat, genom att styra om från våra varuhus till online, säger hon.

Även i Sverige har nätförsäljningen ökat kraftigt det senaste året, från cirka tolv procent av den totala försäljningen föregående räkenskapsår till tjugo procent det senaste året.

Varken hon eller de två globala koncerncheferna oroas dock av att försäljningen i de fysiska varuhusen minskar, utan säger att när länder öppnat upp igen har kunderna i hög grad kommit tillbaka - samtidigt som nätförsäljningen fortsatt ligga högt.

Annons

– Den här omställningen hade kommit förr eller senare ändå, men det hade kanske tagit 4-5 år att komma dit där vi är idag. Nu ser jag att vi ligger på en nivå där vi kommer att ligga framöver, säger Lena Herder.

***

Läs tidigare artiklar om Ikea:

Ikea gör miljardsatsning – om- och tillbyggnad i Malmö (publ. 18/8-21)

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy