Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Min mening

Insändare
Ofattbart att det är lastbilstrafik som Helsingborg ska bli bra på

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Det borde finnas en självklar insikt om att det är riktigt ordentligt dåligt att förstöra norra Europas bästa åkerjord för all framtid genom att bebygga den med lastbilscentraler. Det skriver Christel Kvant. Bilden visar Långeberga industriområde i Helsingborg.

Annons

Helsingborgs stad har mycket att vara stolt över. Bland många utmärkelser märks årets klimatstad, Sveriges miljöbästa kommun, och därtill erövrade staden 2020 andraplatsen som bästa logistikstad.

Logistik är ett främmande, lite vagt och abstrakt ord. Än abstraktare blir det när stadens ledande politiker Peter Danielsson (M) presenterar sin vision: ”Helsingborg ska vara den ledande klimatsmarta logistiknoden i Sverige.”

Det är knappt det går att fatta att det är lastbilstrafik vi ska bli så bra på.

Redan i fjol tog sig Helsingborg en bra bit upp mot toppen. ”Helsingborgsregionen gör sin bästa placering någonsin på listan och hamnar bara två poäng efter ledande Göteborg. Med 150 000 kvm tillkommande ytor 2020 gör läget också sitt överlägset bästa tillväxtår någonsin.” stod det i motiveringen till andraplaceringen.

Annons

Annons

Och nu kommer planerna på flera logistikområden slag i slag.

På Väla ska 75 ha åkermark exploateras för att bli logistikcentral.

Skanskas största logistikbygge någonsin i Norden ska uppföras över 4,4 ha på Långeberga och tas i drift 2023 av Greenfood.

På Norra Ekeberga planerar SLP, Swedish Logistic Property, ett logistikområde på närmare nittio hektar jordbruksmark.

Och nu presenteras ytterligare ett område: sexton ha har tilldelats Nowaste Logistics och Catena för anläggning av ett logistikområde söder om Långeberga industriområde, där det idag är åkermark och skogsdunge.

Det är svårt att föreställa sig hur enorma de planerade anläggningarna kommer att te sig. Marcus Friberg (MP) gjorde följande jämförelse om Norra Ekeberga: ”Hela Sofieros slottsområde är på femton ha. Det här är sex stycken Sofiero!”

Och det är alltså bara en av flera planerade anläggningar i jätteformat.

Denna gigantiska satsning på lastbilstrafik presenteras i de rätta miljövänliga ordalag som tiden kräver: ”SLP vill skapa en grön och hållbar logistikdestination med miljöcertifierade fastigheter,” skriver exempelvis ett av företagen. Det är ju gott och väl. Men detta till trots är det väl fortfarande lastbilstrafik det handlar om? Även om det är görs välvilliga ansträngningar med solceller på kontorstaket och sopsortering?

Det känns väldigt konstigt att en kommun som erövrat titeln ”bästa klimatkommun” samtidigt kan sträva efter att bli bäst på ökad lastbilstrafik. Det borde finnas en självklar insikt om att det är riktigt ordentligt dåligt att förstöra norra Europas bästa åkerjord för all framtid genom att bebygga den med lastbilscentraler. Och därmed dessutom generera ännu mera koldioxidutsläpp till ett redan akut drabbat klimat.

Annons

Annons

Hur är det ens möjligt att man planerar på detta vis? I dessa tider? Borde det inte i stället vara en självklarhet att satsa alla krafter och pengar på att ställa om till järnvägstrafik, för klimatets skull? När man åberopar att lastbilscentralerna ger många jobb – tänker man inte på att även en järnvägsutbyggnad skulle ge jobb?

Politikern Peter Jansson (C) skrev om planerna för logistikcentrat på Väla: ”Det handlar i slutändan om 75 ha åkermark som ska exploateras. 75 ha, här kan man skörda 600 000 kg vete per år, räknat i brödlimpor så är det närmare 1 miljon brödlimpor årligen.”

Det ger också jobb. Förutom närproducerad mat – och var det inte så vi skulle börja tänka nu, för klimatets skull?

För Naturskyddsföreningen i Helsingborg

Christel Kvant

ordf

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy