Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Min mening

Insändare
Nu när jag har cyklat i 15 månader värderar jag bilens bekvämlighet

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Att cykla i ruskväder är tufft. Regn och vind i ansikte är usch. Om det regnar så tar det några minuter extra att ta på sig regnkläder och hjälmen. Väl framme så ska regnkläder och hjälmen av, batteriet ska med in. Det menar insändarskribenten.

Annons

I början av augusti 2019 läste jag en artikel om att en elcykel belastar miljön tjugo till trettio gånger mindre än en elbil, beroende på storlek. Jag har inte råd att köpa en elbil, inte ens begagnad men elcykel kan jag köpa, tänkte jag.

Jag bor på landet och vi har ingen kollektivtrafik i närheten. Närmast bussplats ligger fyra kilometer bort. Jag testade att cykla på en vanlig cykel och sedan åka buss till mitt jobb. Det tog drygt en timme, enkel väg.

Att ta bilen till jobbet är snabbast. Det är cirka 18 kilometer från hem till jobbet och tar knappt 20 minuter. Men med en elcykel skulle det ta 45 minuter och om jag cyklade var fjärde dag skulle mina utsläpp närma sig utsläpp av en hybridbil. Så tänkte jag.

Annons

Jag köpte en elcykel trots att regeringen har slopat miljöpremien. Det handlade att jag måste bidra för en bättre miljö.

Annons

Ett år senare kunde jag konstatera att jag har cyklat 1 750 kilometer, det vill säga reducerat bilkörning till jobbet med cirka 22 procent. Jag lärde mig att optimera färden så att det tog runt fyrtio minuter. Med bilen är jag bara tjugo minuter snabbare. Det är det enda vinsten med att köra bil. Tidsvinst.

Och jag fortsatte att cykla till jobbet under hösten. Men när temperaturen sjunker och löven faller då vill jag inte cykla mer. Det finns flera skäl att jag inte vill cykla längre:

Det är drivor med löv på vissa sträckor. Cykelbanor underhålls inte regelbundet eller inte alls.

När temperaturen sjunker så är många bilmotorer kalla under några minuter. Det är då som bilen släpper ut mest avgaser. När cykelbana är nära vägen så andas jag avgaser, medan bilisterna själva slipper dem. Moderna bilar har bra kupéfilter. Jag som borde belönas straffas. Avgaserna sitter i halsen verkligen.

Trots att jag har reflexväst och belysning så är jag oskyddad på cykel ifall jag skulle kollidera med en bil. Det är en liten andel bilister som kör aggressivt. Jag saktar ner där cykelbana passerar en väg, alltid. Sedan är det en del bilister som fibblar med mobilen. De är rullande bomber när fokus hamnar på en liten skärm. Även om det bara handlar 5-6 sekunder.

Det är ologiskt att elbilar får premie medan elcyklar inte får det. En elbil är mycket större belastning för miljö än elcykel.

Annons

Annons

Det är en del som bor i Helsingborg som kör bil till jobbet för att det är bekvämt och snabbt. Att cykla i ruskväder är tufft. Regn och vind i ansikte är usch. Om det regnar så tar det några minuter extra att ta på sig regnkläder och hjälmen. Väl framme så ska regnkläder och hjälmen av, batteriet ska med in. Mycket att kånka på. Jag öppnar bilen med en klick, det tar några sekunder att sätta sig framför ratten.

Nu när jag har cyklat i femton månader så värderar jag mycket mer bilens bekvämlighet. Samtidigt ska jag fortsätta reducera mitt avtryck i miljön.

I mars avskaffade vi den ena bilen. Istället för två har vi en bil och två elcyklar.

Det enda sättet som kommer att få folk att välja mest miljövänliga alternativ är om det känns i plånboken.

Eller gör som jag, cykla mera.

Dragan

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy