Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Höganäs

Höganäs Saltglaserat startar samarbete med hajpat klädmärke

Det populära klädmärket Our Legacy har burits av stora amerikanska artister – och nu pryder loggan även klassisk keramik från Höganäs.

Anna-Lena Altberg Strauss och Anders Johansson på Höganäs Saltglaserat har fullt upp med beställningar inför jul.

Bild: Anders Malmberg

Annons

Det var tidigare under hösten som det anrika Höganäs Saltglaserat plötsligt fick en förfrågan om att tillverka 300 specialgjorda kaffemuggar.

Bakom beställningen stod klädmärket Our Legacy och en av grundarna Jockum Hallin, som fått nys om lerhantverket från Höganäs.

– Han tyckte att våra koppar var jättevackra och gillade den ojämna färgsättningen. Bland annat skulle de sälja muggarna och använda dem i show rooms och på visningar, säger Anna-Lena Altberg Strauss på Höganäs saltglaserat.

Anders Johansson och Höganäs Saltglaserat har tagit över Höganäsbolagets keramikarv från 1830-talet. I verkstaden tillverkar han allt från koppar till krukor.

Bild: Anders Malmberg

Det svenska märket Our Legacy grundades 2004 och har idag butiker i Stockholm, London och Berlin men finns också representerat hos cirka 200 återförsäljare världen över.

Annons

Annons

Plaggen har burits av artister som Drake, Justin Bieber, Pusha T, Noel Gallagher och A$AP Rocky. P.

Muggarna på bilden är de som skapades till Our Legacy. De är något högre än de vanliga muggarna. Foto: Höganäs Saltglaserat.

Numera bär även Höganäsmuggen Our Legacys Yinyangliknande logga. Mästerdrejaren Anders Johansson håller upp den ursprungliga muggen och berättar om specialdesignen.

– Till Our Legacy använde vi kaffekoppen, utan öra, och höjde den någon centimeter. Vi använde deras stämpel på muggen men även Höganäs.

Han står i den lilla verkstaden i Magasin 36:s lokaler. Här tillverkar han, med hjälp av en lärling, allt från saltkar till bringare – med licens från Höganäs AB.

De 300 muggarna till Our Legacy tog tre dagar att tillverka innan de skulle torka och brännas i den stora ugnen. För lite mer än en månad sedan levererades de till Stockholm och säljs numera som en del av klädmärkets senaste kollektion.

Anna-Lena Altberg Strauss tar emot beställningar och Anders Johansson tillverkar. I dagarna ska de skicka ett lass med 200 saltkar till Taiwan och Sydkorea.

Bild: Anders Malmberg

Förra året fick Anders Johansson tillverka en liknande större beställning men då till den kände tv-bagaren Sébastien Boudet, som driver bageriet Sébastien i Stockholm.

Annons

– Det är kul när vi får bra respons på det vi tillverkar. När vi får större beställningar har vi också möjlighet att anpassa utformningen och kan göra lite efter önskemål, säger drejaren.

Läs mer: Han är Saltglaserats siste drejare

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan
Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy