Annons

Annons

Annons

Julen

Alkoholläkare: Så dricker du måttligt i jul

Glöggmingel, snaps till julmaten och bubbel på nyårskvällen. Under vinterns festligheter är det lätt att ett extra glas slinker ner.

Här är alkoholläkarens bästa råd för att hålla koll på promillehalten.

Text: 

Se till att det alltid finns tilltalande alkoholfria alternativ om du anordnar en middag eller fest i jul, råder alkoholläkaren. Arkivbild.

Annons

Storhelger som jul och nyår får svenskarnas alkoholkonsumtion att skjuta i höjden. För många är det nog också lätt att det blir en drink eller två mer än vad man tänkt sig.

– De som är bekymrade för sitt drickande upplever just helgerna som ett jätteproblem. Kulturen är så stark att det ingår i det sociala livet, säger Sven Andréasson, alkoholläkare på beroendemottagningen Riddargatan 1 i Stockholm.

Hur gör man då för att hålla promillehalten på måttlig nivå under helgerna? Sven Andréasson tipsar om att ha en plan redan innan festligheterna börjar.

– Det bästa är att man har en tydlig tanke som går ut på att det ska bli trevligt och att berusning är ett hot mot det. Då lägger man upp en plan; "jag ska max dricka så här många glas under en vecka och max så här många glas vid ett och samma tillfälle", säger han.

Annons

Annons

Då ska man sluta

Men hur vet man om det har blivit en snaps för mycket? Enligt alkoholläkaren finns det två svar på den frågan.

– Det ena är att man nästan alltid känner själv att man är på väg att bli berusad, då ska man sluta dricka.

Det andra är att utgå från de formella riktlinjerna om riskbruk av alkohol, som länge har definierats som mer än 14 standardglas per vecka för män och mer än nio standardglas per vecka för kvinnor. Ett standardglas motsvarar ett litet glas med 12 centiliter vin, en 33 centiliters starköl eller 4 cl starksprit.

Utifrån senare års forskning har dock region Stockholm dragit en gräns för hälsopåverkan vid fyra glas alkohol eller mer vid ett och samma tillfälle eller tio glas eller mer per vecka för både män och kvinnor.

– Dricker man mer än det talar vi om intensivkonsumtion. Om man har barn hemma ska man låta bli det, har man inte det är det lite större tolerans.

Var kreativ

För att slippa bli offer för påtryckningar kan det vara bra att prata ihop sig med exempelvis sin partner eller de andra närvarande om hur man ska få en trevlig högtid och gemensamt bestämma att man tar det lugnt med alkoholen.

Sven Andréasson råder också den som anordnar en middag eller fest att vara lite kreativ med dryckerna och se till att det alltid finns tilltalande alkoholfria alternativ, för att göra det lätt att välja det utan att känna sig utpekad.

– Man kan också lansera idén om en vit jul, det kan i synnerhet gälla småbarnsfamiljer. Nu finns det dessutom alla möjliga intressanta trender om att man ska äta sunt, i det greppet kan man också ta med alkohol, och ta en alkoholfri helg.

Annons

Bryt vana med kalender

De flesta har inga problem med att trappa ned på alkoholen efter helgerna, men för den som har ett riskbruk kan julen bli startskottet på en längre period med kraftigt drickande, enligt Sven Andréasson. För att bryta dryckesvanor som man inte trivs med, är hans råd även här att göra upp en plan.

Annons

– Det första steget är att bestämma sig för vad som är en okej konsumtion och att skriva ned det. Sedan fyller man i dag för dag i en kalender hur mycket man faktiskt dricker.

Om man istället oroar sig för att en närstående har svårt att hantera alkohol bör man ta upp saken i ett lugnt skede när personen inte är berusad.

– Konsten är att göra det på ett vänligt sätt. Man ska koppla det till något konkret man har sett och säga att man blev orolig och att man gärna vill hjälpa till.

Fakta

Fakta: Så vet du om du dricker för mycket

Bestäm redan innan en tillställning hur många glas alkohol du ska dricka. Fråga dig sedan hur många glas det blev. Att ofta dricka mer än planerat är en varningssignal.

Andra varningssignaler är om familj, vänner eller andra i omgivningen reagerar på ditt drickande eller om alkoholen tar plats på bekostnad av annat.

Har du en känsla av att du dricker för mycket eller för ofta – börja anteckna när och vad du druckit. Efter en månad kan du gå igenom och fundera över mängden.

Se över i vilka sammanhang du dricker för mycket. Tänk efter vad det finns för alternativ till alkoholkonsumtion i de situationerna och hur du kan ändra ditt beteende.

För den som har ett problematiskt förhållande till alkohol och vill ha hjälp finns nationella stödfunktionen Alkohollinjen (020-84 44 48) och Alkoholhjälpen (alkoholhjälpen.se). Dit kan även anhöriga vända sig. Det går att vara anonym.

Källa: Sven Andréasson, Region Stockholm, IQ

Annons

Fakta

Fakta: Vad är ett riskbruk av alkohol?

En definition av riskbruk är att dricka fler än 14 standardglas per vecka för män och fler än nio standardglas per vecka för kvinnor. Kvinnor tål ofta mindre än män eftersom de har mindre kroppsvolym.

Ett standardglas innehåller 12 gram alkohol. Detta motsvarar ungefär en flaska (33 centiliter) starköl, 12 centiliter vin eller 4 centiliter starksprit.

Omkring 13 procent av männen och 9 procent av kvinnorna i Sverige bedöms ha riskabla alkoholvanor, enligt mätningar från Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN).

16 procent av svenskarna mellan 16 och 84 år uppgav 2020 att de har en riskkonsumtion av alkohol.

Källa: Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN), Folkhälsomyndigheten

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan