Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Den jäktade familjen

Han gav upp tågpendlingen för att få livspusslet att gå ihop

I fem år var Ture Ertmann talesman för alla som tågpendlar över Öresund. Men han tröttnade. Inte på att pendla, utan på att åka tåg.

– Tåget krånglar lite för ofta, säger han under sin dagliga biltur från jobbet i Köpenhamn till dagishämtningen i Malmö.

Snart kväll. Ture Ertmann spänner fast sönerna William och Philip i baksätet efter hämtning på förskolan.

Bild: Sofia Nahringbauer

Annons

Klockan närmar sig tre på eftermiddagen. Skymningsmörkret har redan börjat sänka sig över centrala Köpenhamn.

När Ture Ertmann lämnar sin arbetsplats på Banedanmark i närheten av Fisketorvet skojar kollegerna med honom:

”Här är det bara danskar kvar efter tre. Då har alla svenskar rest hem.”

Men Ture Ertmann blir försenad. Han väntar utanför entrén på en gammal kollega som ska överlämna presenter till barnen.

Nu blir det stressigt. För att livspusslet ska gå ihop – eller logistiken som Ture Ertmann säger – måste han ge sig av med sin svarta kombibil.

Klockan närmar sig 15. Dags för Ture Ertmann att bryta upp från jobbet i Köpenhamn.

Bild: Sofia Nahringbauer

Annons

Ture Ertmann tycker att Öresundspendlingen är slitsam: ”Som pendlare lever jag i två samhällssystem som inte korresponderar. Jag måste själv hitta alla lösningar.”

Bild: Sofia Nahringbauer

Annons

– Jag kör helst från jobbet klockan 15.00, berättar Ture Ertmann i god tid före avfärden.

– Sedan måste jag hämta både på dagis och på skolan. Min fru Leizel är sjuksköterska. Just i dag arbetar hon från klockan 12 till klockan 21.30.

Bilfärden går via Kastrup, Pepparholm och Lernacken. Längs vägen blir det tidvis kappkörning med Öresundståget. Tåget kör fortare, men stannar oftare. När Ture Ertmann passerar gränskontrollen vid Lernacken har han lämnat tåget långt bakom sig.

– Med bil tar min resa 45 minuter från dörr till dörr. Och då har jag hämtat alla barnen på förskola och skola. Med tåg tar resan en timme. Och då tillkommer hämtning av barn. Jag sparar en timme varje väg, säger han.

Klockan är 15.30. Bilfärden går över till svensk sida av Sundet. Vid Lernacken ska passet visas upp.

Bild: Sofia Nahringbauer

Ture Ertmann har inte räknat exakt, men det kostar runt 6 000 kronor per månad att jobbpendla med bil, 2 500 kronor att tågpendla.

Men han tycker att det är värt varenda krona, särskilt under en pandemi, att slippa resa på fullpackade tåg.

Jag åkte tåg i tio år. Det sista halvåret har jag kört bil. Jag är inte så glad för det. Det är pinsamt när man jobbar med tåg.

Snart tornar höghusen i Hyllie upp sig framför motorhuven. Egentligen skulle Ture Ertmann ta med sig dottern Victoria till hockeyträning på Malmö Arena.

– Men det kan jag inte i dag när min fru jobbar. Andra får tar över, säger Ture Ertmann, som ändå hinner med en snabb sväng förbi hockeyarenan för att hämta upp några saker.

Annons

Annons

Klockan är 15.56. Ture Ertmann hinner en snabb sväng förbi hockeyträningskollegerna på Malmö Arena.

Bild: Sofia Nahringbauer

Ture Ertmann jobbar dagligen med tågfrågor och gjorde en gång Facebooksidan Broen Live till en bibel för alla sundspendlare. Varför har han själv bytt från tåg till bil?

– Jag åkte tåg i tio år. Det sista halvåret har jag kört bil. Jag är inte så glad för det. Det är pinsamt när man jobbar med tåg. Jag bor ju nära Hyllie och arbetar nära København H. Men DSB och Skånetrafiken pratar inte med varandra. Bropendlarna hamnar ständigt i kläm.

– Därför fungerar det inte med tåg och tre barn. Jag är aldrig att säker på att komma med tåget, att det finns plats, om tåget är inställt. Jag kör bil tills vidare.

Klockan är 16.06. Hämtning på förskolan – och vidare färd till storasyster Victoria på Kulladalsskolans fritids.

Bild: Sofia Nahringbauer

När Ture Ertmann parkerar bilen vid förskolan är han punktlig. Trafiken har flutit fint. Klockan är fyra. William, 1,5 år, och Philip, 3 år, är förväntansfulla inför kvällen.

Men först ska de alla hämta upp storasystern Victoria på Kulladalsskolan. Därefter blir det hemkörning.

Vilka råd har Ture Ertmann till svenska småbarnsföräldrar som funderar på att ta jobb i Danmark?

– Gör det inte, säger han bestämt.

Klockan är 16.28 när familjen Ertmann tar hissen upp till bostaden i Malmö.

Bild: Sofia Nahringbauer

Annons

En och en halv timme efter att Ture Ertmann lämnat arbetsplatsen i Köpenhamn landar han och barnen hemma i hallen.

Bild: Sofia Nahringbauer

Annons

Han anser att Öresundspendlingen är slitsam – och kräver en väldigt tålmodig livspartner.

– Som pendlare lever jag i två samhällssystem som inte korresponderar. Jag måste själv hitta alla lösningar.

– Själv ser jag pensionen som ett stort problem. Enligt danska regler ska man bo i Danmark för att tjäna ihop till folkpension. Enligt svenska regler ska man skatta i Sverige för att tjäna ihop till folkpension. Det innebär att jag riskerar att bli utan folkpension, suckar Ture Ertmann.

Jag måste akta mig för skatten. Jobbar jag mer än halva arbetstiden i Sverige kan jag åka på extra skatt.

Men han uppskattar att lönen är högre och valutan mer värdefull i Danmark. Det ger särskilt god utdelning under de perioder då Ture Ertmann haft möjlighet att jobba hemifrån.

– Då sparar jag både tid och pengar. Jag kan tillbringa mer tid med familjen. Men jag måste akta mig för skatten. Jobbar jag mer än halva arbetstiden i Sverige kan jag åka på extra skatt, säger han.

Klockan är strax före 17. Ett snabbt mellanmål håller hungern stången till dess middagen är färdig.

Bild: Sofia Nahringbauer

När Ture Ertmann kommer hem är det dags att laga mat medan barnen leker. Ibland blir det riktig matlagning, men just i dag blir det pasta på spisen, köttfärs i mikron.

Annons

Därefter gäller det att hålla tempot. De små barnen ska lägga sig vid 18.30-19-tiden. Nioåriga Victoria får stanna uppe till klockan åtta.

– Sen ska det städas lite. Sen i sängen. Och upp nästa dag kl 06.15 som vanligt, berättar Ture Ertmann när vår fotograf drar sig tillbaka för kvällen från det Ertmannska hemmet.

Klockan närmar sig 18. En kvalitetsstund väntar med barnen innan det är läggdags – och dags för kvällsarbete för att förbereda nästa arbetsdag.

Bild: Sofia Nahringbauer

Annons

Läs mer: Sju goda råd för pendlande småbarnsföräldrar.

Följ Inpå livet även på Facebook och Instagram. Har du tips på ämnen och personer vi bör skriva om är du välkommen att höra av dig via mejl inpalivet@hdsydsvenskan.se eller på telefon 040-281200.

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy