Med fyra övergångsställen, skymd sikt och en strid ström av fotgängare, cyklister och motorburna trafikanter stora delar av dygnet är Östergatan-Skolgatan en av Ängelholms mest trafikintensiva platser.
De senaste tio åren har flera olyckor inträffat i korsningen. Enbart under perioden 2013-2017 rapporterades elva olyckor till polisen eller sjukvården.
Annons
Den svåraste olyckan inträffade för snart fyra år sedan då en cyklist i 55-årsåldern omkom efter att ha blivit överkörd av en lastbil.
Annons
Den senaste incidenten ägde rum i måndags då två bilar krockade i korsningen utan att någon person kom till skada.

Den senaste olyckan i korsningen Östergatan-Skolgatan inträffade i måndags morse då två personbilar kolliderade.
Bild: Kristian Nilsson
Efter dödsolyckan i april 2018 målades och togs delar av trottoaren i anspråk för en cykelbana. Genom åren har även resultatlösa förslag väckts om att införa enkelriktat eller ta bort trafikljusen för att dämpa hastigheten.
Och trots att olyckorna fortsatt är inga nya säkerhetsförbättrande åtgärder att vänta, åtminstone inte inom den närmaste framtiden.
– Korsningen är ett delprojekt i Ängelholmspaketet, samma projekt som utvecklingen av stadsparken ingår i. Några andra planer finns inte för korsningen som tyvärr är olycksdrabbad, är allt som trafikingenjör Björn Adlerberth har att säga.
När och om korsningen Östergatan-Skolgatan kommer att bli trafiksäkrare återstår att se.
Delprojektet, som handlar om utvecklingen av stadsparken och dess närmaste omgivningar, hänger starkt samman med Ängelholmspaketets stora fråga – Pytteledens framtid.
Med en förlängning av Klippanvägen förväntas trafiken i Ängelholms stadskärna minska. Men när och om den nya Pytteleden kommer att stå klar är fortfarande oklart.