Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Min mening

Insändare
Skolan borde tidigt hjälpa elever att studera smartare och inte mer

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Som ung har man mycket lättare att ta till sig olika studiemetoder då man i regel är mer öppensinnad, skriver Ellen Fröjdlund.

Annons

Att man kan få betydligt högre betyg, men samtidigt plugga mindre är något som förundrar många. Trots att det känns som ett stort kliv från att studera som man alltid har gjort till att prova nya vanor är det inte speciellt komplicerat. Om skolan tidigt lägger mer fokus på att undervisa om olika typer av instudering förvandlas det inbillade stora klivet till ett litet mussteg.

Annons

I dagsläget erbjuds studieteknik som ämne först i högstadiet. Vid den här tiden är det i många fall för sent då man i regel har hittat en teknik som fungerar helt okej. Därför borde man redan i lågstadiet få elever att pröva sig fram.

Annons

Fördelarna med att lära elever om detta tidigt är många. Som ung har man mycket lättare att ta till sig olika metoder då man i regel är mer öppensinnad.

Dessutom är det större chans att man provar olika tekniker, som kan leda till både framgångar och motgångar, som lågstadieelev.

Ni kan säkert känna igen er med att det i en klass nästan alltid går att hitta två olika typer av elever. En som verkar leva loppan och sällan plugga, men som ändå går ut med toppbetyg i slutet av året, och en som lägger ner kropp och själ i sina studier, men ändå klarar betyget med knapp marginal.

Anledningen till att detta uppstår har till största sannolikhet med olika typer av studieteknik att göra. Mest sannolikt är att eleven med topp-betyg tidigt under sin skolgång har hittat ett arbetssätt som gynnar personen i fråga.

Vissa kanske tänker att man som studerande behöver plugga länge för att informationen ska fastna ordentligt. Sanningen är att forskning visar att man med bra teknik kan få informationen att lägga sig i långtids-minnet.

Av egna erfarenheter finns det minst sagt en hel djungel med olika former av studieteknik. Skolan har stor makt att hjälpa eleverna röja vägen och att få unga elever att prova sig fram. Genom att elever tidigt under sin skolgång får information om olika instuderingstekniker kommer inlärning att bli roligare, och skolgången kommer att kunna bestå av mer än endast plugg.

Ellen Fröjdlund

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan
Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy