Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Min mening

Insändare
Hur lång tid tar det för er själva att duscha och byta om?

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Helt ärligt så tror jag att de berömda tolv minuterna passerade redan innan vattnet blivit varmt, inte sant? Det skriver Marianne Arnberg Taylor.

Annons

Läste artikeln på SVT nyheter (Helsingborg), 20/2-2022, angående minutstyrningen i Helsingborg för hemtjänsten, informationen i artikeln förbryllar mig.

Tänk att du (eller din mamma, pappa, farmor eller någon annan) har en funktionsnedsättning och de har blivit beviljad hjälp med exempelvis dusch en gång per vecka. Personalen ringer på dörren, kommer in och hälsar, tar av sig ytterplagg, spritar händerna, sätter på sig munskydd, kanske visir, plockar fram plastförkläde som skall knytas, sätter på skoskydd. Tillsammans kikar ni efter rena kläder som skall tas på efter duschen. Kanske du behöver gå på toaletten innan duschen nu när hemtjänstpersonalen ändå är där. Du får hjälp att klä av dig, hjälp att förflytta dig till duschen. Vattnet skall hinna bli varmt. Du får hjälp med att bli intvålad, schamponerad och duschad. Du får hjälp med att förflyttas ut från duschen. Du skall bli torkad, du skall bli smörjd med hudlotion, du skall få på dig rena kläder.

Annons

Annons

Helt ärligt så tror jag att de berömda 12 minuterna passerade redan innan vattnet blivit varmt, inte sant? Hur lång tid tar det för er själva att duscha och byta om, ni som är självständiga friska individer?

Det står i Socialtjänstlagen att ” Socialtjänstens omsorg om äldre ska inriktas på att äldre personer får leva ett värdigt liv och känna välbefinnande”. Vi har en nationell värdegrund som understryker begrepp som självbestämmande, trygghet, meningsfullhet och sammanhang, respekt för privatliv och personlig integritet, individanpassning och delaktighet, gott bemötande, insatser av god kvalitet.

Ibland får man intrycket av att det hamnat en stor groda i tolkningen av ovanstående ord. Där översättningen från ord till handling blir en annan mot det som var tänkt. Ju sämre tider desto snävare tolkningar.

Man kan skriva spaltvis om äldrevården, kunskapsnivåer och kompetens, bemötande, personaltäthet, schemaplanering, kommunikation och delaktighet, budgetering (eller underbudgetering) och det är utan tvekan ett komplext bryderi, att få en bra och fungerande äldrevård inom en rimlig budget. Det finns inga enkla svar.

Jag har full förståelse för att kommunen måste ha någon slags schablontid för insatserna till våra hjälpbehövande – detta är ju basen för kostnadsberäkning. Men – problemet är när schablontiden blir allena rådande och personalens schema planeras utifrån den. Schablontiderna måste även vara rimliga. Det hjälper liksom inte att knapra på minuterna om det inte kan översättas till verkligheten.

Annons

I tider som vår när vi vet att andelen hjälpbehövande kommer att öka framöver och att mer personal behövs, det är då man behöver värna om sin personal och skapa en bättre arbetsmiljö. Inte göra tajtare scheman med den påföljd att våra undersköterskor söker sig till andra yrken på grund av en ohållbar arbetssituation. Orkar du arbeta under minutstress när du står framför en äldre hjälpbehövande person, en person som kanske har extra smärtor just idag eller som kanske känner sig yr och behöver längre tid på sig för förflyttningar eller någon med psykisk ohälsa som har en dålig dag?

Annons

Faktum är att vi idag vårdar allt fler och allt sjukare personer i deras hem, kvarboendeprincipen råder. Våra vårdtagare kommer hem betydligt snabbare från sjukhus idag jämfört med några år sedan. Det erbjuds färre korttidsplatser för att göra övergången till det egna hemmet lättare. Översatt betyder detta att planerare för hemtjänsten har kort tid på sig att för sätta in nya insatser på ett redan späckat schema för hemtjänstpersonalen – och till sin hjälp i planeringen har de schablontiderna.

Det verkar som om det är dags tänka i nya banor och lämna de gamla inrutade tankesätten. Vore fantastiskt om avstånden mellan de beslutande och personalen ”på golvet” kunde minskas och en öppen, fördomsfri och kreativ diskussion kunde komma till stånd. Lyssna på er personal, nöj er inte med att informera i efterhand utan ta med dem i diskussioner på ett tidigare plan. Undvik att gräva ner er i skyttegravar, undvik hierarkiska stuprörssystem, främja istället ett öppet klimat med dialog och ett öppet sinne. Lita på varandras kompetenser och erfarenheter.

Annons

I slutänden arbetar ni alla mot samma mål, att främja att våra äldre (och yngre) personer får leva ett värdigt liv och känna välbefinnande. Kom ihåg begreppen i vår nationella värdegrund; självbestämmande, trygghet, meningsfullhet och sammanhang, respekt för privatliv och personlig integritet, individanpassning och delaktighet, gott bemötande, insatser av god kvalitet.

Marianne Arnberg Taylor

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan
Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy