Är det klokt att man som sjuksköterska i tjänsten ska få parkeringsböter på kommunernas gator?
Jag arbetar som sjuksköterska på Palliativa Enheten, Avancerad sjukvård i hemmet (ASIH). Vi vårdar patienter som är drabbade av allvarlig cancersjukdom men även svåra hjärt-kärlsjukdomar. Den tid patienten har kvar i livet är ofta begränsad. De flesta patienter genomgår tuffa medicinska behandlingar i syfte att bromsa sjukdomsförloppet och minska besvärande symtom.
ASIH utför sjukvårdsinsatser och omvårdnad i patienternas hem. Runt patienten finns ofta en familj, inte sällan barn, i sorg som är i behov av stöd.
När vi besöker patienter i deras hem behöver vi packa med, och bära med oss det material som behövs för att kunna genomföra planerade medicinska och omvårdnadsmässiga insatser. Det kan röra sig om dropp, smärtpumpar och läkemedel som ska administreras i symtomlindrande syfte. Patienterna har ofta besvärande symtom som yttrar sig vid avancerad cancersjukdom och hjärt-kärlsjukdom.
Annons
Annons
De arbetsuppgifter som utförs har alltid som målsättning att ske med stor vördnad, omsorg och respekt.
Häromdagen parkerade jag min arbetsbil på en av kommunens 20 minuters parkering, i närheten av patientens hem. Mannen jag skulle besöka, och som bidrog med min tio minuters försening, ligger för döden med svåra symtom. När mitt besök är färdigt och jag kommer ut till min arbetsbil, (märkt med arbetsgivarens emblem) har den fått parkeringsböter på 300 kronor – böter jag som sjuksköterska själv får betala från egen ficka.
Som en gottgörelse för att jag utfärdade mitt jobb och fanns där för en familj i sorg. Kändes som ett slag i ansiktet.
Skulle jag ha genomfört mitt patientbesök på något annat sätt undrar min surrande hjärna? Kanske gått tidigare? Lämnat en smärtpåverkad patient, sörjande fru och barn för att flytta bilen?
Jag vände mig till kommunen med mitt ärende, kanske med någon form av naiv förhoppning om att boten skulle återkallas. Eftersom jag bötfälldes under tiden som jag vårdade en individ i deras kommun. Bad om återkoppling i ärendet. Till svar hänvisades jag att överklaga ärendet. Information om hur det går till står på baksidan av den skrik-gula ihoprullade lappen. En överklagan som alla i slutändan vet skulle slå tillbaka ännu hårdare mot min ekonomi.
Jag vet att flera av mina kollegor har drabbats av liknande händelse och har bötfällts med betydligt större summor än jag. De har betalt notan och sedan gått vidare. För att en överklagan i deras ärende också skulle vara chanslös.
Sjuksköterska i ASIH