Annons

Annons

Annons

Annons

Min mening

Insändare
Idrott ska ge eleverna välmående och psykiska hälsa, inte stress och ångest

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Alla barn föds med olika atletiska förutsättningar. Det kan också vara mindre saker. Allt ifrån astma, växtvärk, kroniska smärtor, led-, skelett- eller muskelproblem kan göra skolidrotten till en mardröm. Det skriver Lova Nilsson.

Annons

Idrott är ett av de viktigaste ämnena i skolan om inte det allra viktigaste. Det finns jättemånga studier på hur det förbättrar skolprestationen, psykisk hälsa, koncentrationsförmåga, självförtroende och mycket mer. Därför måste idrott finnas i skolan. Men det nuvarande systemet är inte bara orättvist på många sätt, utan det är också ett skolämne som utgår från att alla har samma fysiska förutsättningar. Jag tycker att det är orättvist att betygsätta ett barns fysiska förmågor.

Nästan alla har någon gång brutit ett ben eller stukat en fot. Hur enkelt är det då att delta på idrottslektionerna och prestera på A-nivå? Tänk dig då att man har en permanent fysisk nedsättning som direkt ger alla andra ett försprång. Hur ska man som rullstolsbunden få A i dans? Alla barn föds med olika atletiska förutsättningar. Det kan också vara mindre saker. Allt ifrån astma, växtvärk, kroniska smärtor, led - skelett eller muskelproblem kan göra skolidrotten till en mardröm. Nästan alla barn och ungdomar har haft något eller några av dessa problem, men ändå utgår vi från att ingen har det.

Annons

Annons

Istället anser jag att idrott ska vara ett tillfälle för elever att få testa på nya sporter, röra på sig och ha kul. Numera förknippas idrott för många elever med stress och ångest istället för någonting bra och roligt som det faktiskt kan och bör vara. Det ökar också chansen att man fortsätter att röra sig senare i livet. Låt skolidrotten istället vara ett andrum på schemat och en stund för eleverna att släppa prestationsångesten ett litet tag.

I skolan finns det inte heller något utrymme till att bli bättre inom idrott. Antingen så utövar man många sporter på fritiden, är redan bra på idrotten och får alla bollarna i skolan eller så har man aldrig fått en chans att testa fotboll eller innebandy tidigare och istället står man i ett hörn och väntar tills lektionen är över.

Men om man tar bort betygen helt i idrott så kommer ingen att dyka upp på lektionerna. Redan nu finns det elever som inte kommer till skolidrotten på grund av all press. Om man tar bort betygen är det större chans att de dyker upp.

Eftersom idrott är så pass viktigt för ungdomars välbefinnande anser jag att idrotten måste behållas som ett obligatoriskt ämne, men istället för att sätta betygen A-F tycker jag att man endast ska få godkänt eller icke godkänt. Om man är närvarande på lektionerna, deltar i lektionerna utifrån sina egna förutsättningar och gör sitt bästa får man godkänt. Om man skolkar eller inte dyker upp blir man inte godkänd.

Skolidrotten ska finnas för elevernas välmående och psykiska hälsa, inte för att ge dem mer stress och ångest!

Lova Nilsson

Kungsgårdsskolan - 92a

Annons

Annons

Till toppen av sidan