Annons

Annons

Annons

kultur

Thomas Millroth
Nej, den konstkuppen var mest reaktionär

Thomas Millroth är kritisk till Ibi-Pippi Orup Hedegaards sätt att attackera Asger Jorns konstklassiker.

Text

Det här är en kulturartikel.Analys och värderingar är skribentens egna.

Asger Jorns "Den störande ankungen” från 1959 (till vänster). I förra veckan tejpade konstnären Ibi-Pippi Orup Hedegaard fast en bild på sig själv (som senare togs bort) samt signerade den med tuschpenna. Foto: Scanpix

Annons

Vad skulle Asger Jorn ha tyckt om Ibi-Pippi Orup Hedegaards ploj att klistra en bild av sig själv på ”Den störande ankungen” och sedan signera? Jag är inte lika säker som Linda Fagerström (kultursidan 4/5) på att den gamle Cobra-konstnären och situationisten hade gillat det.

0 kren månad

Läs för 0 kr i en månad.

Läs för 0 kr i en månad – därefter tills vidare 149 kr/månad. Ingen bindningstid. Säg upp när du vill.

Visa vad som ingår i Digital

Det här ingår i Digital

  • Alla nyheter på hd.se
  • Nyhetsappen med pushnotiser
  • Nyhetsbrev med senaste nytt

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan