Annons

Annons

Annons

Annons

Skåne

Stures skatt är till salu – 37 antika hästvagnar i toppskick

Sture Nilsson nosade upp och väckte dem till liv. Men nu är hela hans samling antika hästvagnar till salu, på en temaauktion som gjort antikexpert Peder Lamm imponerad.

– Det är väldigt ovanligt att se vagnar i så här gott skick, säger han.

”Jag vet inte, detta kanske blir vad vi håller på med framöver, att bara sälja gamla hästvagnar”, säger Mattias Andersson om hur Höörs Auktionshall fått läsa på om antika vagnar.

Bild: Jonas Nyrén

Annons

Världens samlare av hippologica kastar nyfikna blickar på Höör just nu.

Människor som fortfarande kan identifiera en täckt landå, om en sådan mot förmodan skulle rassla förbi på gatan.

Dessa kännare av antikföremål med hästkoppling kommer att flockas vid en industrihall i stans utkant den 26 maj. Då visar Höörs Auktionshall upp Sture Nilssons 37 noggrant restaurerade hästvagnar från perioden 1880-1910.

Åkeriägare Sture Nilsson avled i januari i år, 89 år gammal. Denna pratglada och välkända profil från Höör kördes till sista vilan med häst och vagn, i den katafalk (begravningsvagn) han själv renoverat.

Skylten hänger kvar, men Sture Nilssons älskade vagnar är på väg att skingras.

Bild: Jonas Nyrén

Annons

Annons

Sture Nilsson på trappan till villan i Höör. I hemstaden var han en välkänd profil, där ett av de mer formella uppdragen var att köra runt luciaföljet i en av sina gamla lastbilar.

Dottern Marita Falkenklev är inte helt säker på varifrån hans brinnande intresse för hästvagnar kom. Något slags återvändande till barndomen var det, till den enkla uppväxten i Färingtofta, mitt emellan Höör och Klippan.

Hon minns hur det brukade låta när Sture Nilsson gav sig iväg på jakt efter ännu ett fynd.

– Morsan sa till honom varje gång han var i väg att ”sälj nu någon vagn också”. Men istället blev det att han kom hem med två nya, skrattar Marita Falkenklev.

Namnet är kanske bekant. Tillsammans med sina söner äger hon Falkenklev Logistik, ett åkeri med 250 anställda och bas både i Malmö och Helsingborg.

Men allt började 1957, när Sture och hustrun Brita pantsatte sin Volvo PV för att kunna köpa första lastbilen och starta Sture Nilssons Åkeri AB. 1999 köpte dottern Marita företaget av sin far, bytte namnet till Falkenklevs åkeri, och han kunde än mer låta sig slukas av det intresse han hittade någonstans mitt i livet.

En svartlackerad vagn av model Clarence coupe, med stoppad insida i cerise plysch.

Bild: Jonas Nyrén

Maritas syster Carina målade skylten ”Stures vagnsmuseum” som hänger i lokalen än idag. Men det här museet hade bara öppet när någon bad om att få komma, och viktigast var träffarna med Vagnhistoriska sällskapet.

Annons

– De kom en gång om året, och han bjöd på fika. Då var han en pinne, vet du, säger Marita (och får förklara att det är detsamma som mallig).

Men bland tre barn och sex barnbarn fanns inget direkt sug efter att driva ett hästvagnsmuseum.

Annons

– Både jag och min syster har alltid varit intresserade av hästar. Alla frågade om vi skulle fortsätta med vagnsmuseet efter far. Men vi brukade skoja med honom och säga att vi skulle ta ut allt på gården och elda en fin brasa. Det uppskattade han inte riktigt.

Mattias Andersson från Höörs Auktionshall häktar av hänglåset och där står de på rad. En dog cart, en nätt cruisingvagn med egen låda för jakthunden. Bakom den står en Surrey, en amerikansk finvagn där formerna från de första bilmodellerna känns igen. Och så den ponnyvagn som prinsessan Christina och de andra "Hagasessorna" lekte med på 1940-talet.

Vagnen till höger har namnet garden phaeton. Enligt mytologin fick solguden Helios son Phaeton köra solvagnen över himlen. Och än idag används phaeton som namn på fordon, men numera för en Volkswagenmodell.

Bild: Jonas Nyrén

Ponnyvagnen som ska ha använts av hovet och ”Hagasessorna” Margaretha, Birgitta, Désirée och Christina.

Bild: Jonas Nyrén

– När jag kom in här och såg det för första gången tänkte jag "Wow, detta måste vi bara lyckas att nå ut med", säger Mattias Andersson.

Budgivningen har redan startat på temaauktionen och utgångspriserna går från några tusenlappar upp till 70 000 kronor.

Annons

– Det har ringt från Belgien och USA, och båda de spekulanterna ska komma över och titta.

Auktionshallen har tagit tv-bekante antikexperten Peder Lamm till hjälp med värderingen, och han är ganska uppspelt över nivån på samlingen.

Annons

– Det är väldigt ovanligt att se en samling vagnar i det här fina skicket. Annars brukar jag trilla över mer bortglömda herrgårdssamlingar, dammiga, rostiga och loppätna.

Han berömmer särskilt den noggranna restaureringen. Gummit har visserligen börjat torka på vagnshjulen, men stoppningen buktar som den ska på varje säte och oljelamporna blänker.

– Han har ju haft hjälp av lokala hantverkare, dekorationsmålare och smeder, säger Peder Lamm.

Peder Lamm, här på bild tagen vid en värderingsdag i Båstad.

Han tror inte att det dyker upp en enda köpare som budar hem allt, men han ser ett möjligt intresse från alla möjliga håll: filmbolag, bröllops- och eventföretag. Även från ridsportsgrenen körning lär det dyka upp intresserade köpare.

– Eftersom flera av de här vagnarna är i så bra skick kan jag tänka mig att de kommer att användas i tävlingssammanhang.

Falkenklevs Logistik har alltid haft ett ben kvar i hemstaden. Men när vagnsmuseet skingras och den siste medarbetaren baserad i Höör går i pension så lämnar företaget kommunen.

– Men Höör finns alltid i våra hjärtan, det är ju där vi födda, säger Marita Falkenklev.

Sätet på den vagn av modell Surrey som är auktionens dyraste objekt. Vagnstypen försågs i vissa fall med elmotor och blev till en av de första bilmodellerna.

Bild: Jonas Nyrén

Sture Nilsson sitter här på kuskbocken till begravningsvagnen, tillsammans med vännen Karin Persson. Framför vagnen syns barnbarnen Alexandra och Angelica

Annons

Annons

Till toppen av sidan