Annons

Annons

Annons

Annons

Min mening

Insändare
Patienterna blir inte färre och behoven inte mindre när en centralisering sker

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Kompenserades Helsingborgs lasarett med fler vårdplatser när akutverksamheten på lasaretten i Landskrona och Ängelholm successivt lades ner? Det undrar Birgit Nilsson.

Annons

Häromdagen besökte jag min vårdcentral för att få tid för 4:e vaccindosen. Klockan är 11 på förmiddagen, det är tomt i väntrummet förutom en äldre kvinna, som kommer samtidigt med mig. Sekretess saknas, så jag hör hennes samtal med receptionisten. Kvinnan är uppmanad av sin läkare att gå till vårdcentralen och få blodprover tagna. Receptionisten svarar att provtagning utförs mellan klockan halv åtta och halv nio. Kvinnan ser besviken ut.

Så är det min tur. Jag får beskedet att vårdcentralen prioriterar de sjuka och hänvisar mig till privata aktörer i staden. Jag påtalar att för oss äldre är det naturligt att vända sig till vårdcentralen.

I huvudledaren i Helsingborgs Dagblad för en tid sedan uppmanas allmänheten att ta sitt ansvar och vaccinera sig. Man noterar en hög procent som tagit sin 4:e vaccinspruta för de över 80 år, betydligt sämre i gruppen 65 – 80 år.

Annons

Annons

Min man, som är 80 +, blev kallad till vaccinspruta, men jag som inte nått denna gräns skall kallas till hösten. Detta kan förklara den sämre följsamheten.

Jag har arbetat som läkare i 40 år. För 25 år sedan fick den klinik jag arbetade på Landstingsförbundets första kvalitetspris. Vårt koncept var enkelt: att se till patientens besvär. Tillsammans med 85 medarbetare arbetade jag i flera år med att ändra våra rutiner och beteenden, så att vi såg till patientens bästa och inte till vad som var enklast för kliniken. Detta krävde flexibilitet och egna initiativ av medarbetarna, men gjorde samtidigt arbetet mer meningsfullt. Vårt arbetssätt ledde till lägre kostnader, tacksamma patienter, nöjdare medarbetare och att vårdköer försvann.

När vården ser till patientens behov möts patienten av en sjuksköterska i receptionen, som försöker lösa problemen här och nu. I exemplet ovan skulle sjuksköterskan tagit de läkarordinerade blodproverna och givit den rekommenderade vaccindosen.

Nyligen läste jag i HD om en orimlig arbetssituation på akuten i Helsingborg. Min fråga till regionpolitikerna är hur de planerade, när akutverksamheten på lasaretten i Landskrona och Ängelholm successivt lades ner. Kompenserades Helsingborgs lasarett med fler vårdplatser? Patienterna blir inte färre, behoven inte mindre, när en centralisering sker. Att leta sängplatser är en källa till stress och irritation, bidrar till dålig arbetsmiljö. Situationen på akuten i Helsingborg, med alltför många patienter är en trolig följd av nedläggning av vårdavdelningar i upptagningsområdet.

Annons

Annons

I Helsingborgs Dagblad beskrivs akuten som en krigszon, med en väktare vid ingången. Även på min vårdcentral finns en väktare i form av receptionist, en förpost som skall hindra sökande att få kontakt med sjukvårdskunnig person. Väktare kan inte lösa vårdbehovet. På samma sätt fungerar 1177 för alla som inte har datorvana.

Ta vara på medarbetarnas kompetens, lita på deras förmåga att lösa vårdproblem, men framför allt öka antalet vårdplatser innan de kvarvarande sjuksköterskorna har sagt upp sig.

Birgit Nilsson

Helsingborg

Annons

Annons

Till toppen av sidan