Fakta
Itamar Zorman
Betyg: 4
KLASSISKT. Violin odyssey.
Hanna Höglund är musikkritiker och skribent på kultursidan.
År 2020 gjorde den israelisk-amerikanske violinisten Itamar Zorman streamade pandemikonserter kallade ”Hidden gems”. Tanken var att vidga fiolfältet med nya och mindre kända verk från hela världen.”Violin odyssey” är resultatet nerkokat till skivformat.
Annons
Här minglar kompositörer från bokstavligt talat hela klotet: Gareth Farr från Nya Zeeland, Gao Ping från Kina och Ali Osman från Sudan med döda européer som Grażyna Bacewicz och Dora Pejačević. Allt griper inte lika tydligt tag, men det är oupphörligt intressant att höra vad Zorman har lyssnat efter på sin musikaliska sakletarjakt.
Annons
Erwin Schulhoffs andra sonat för fiol och piano är definitivt hans hemmaplan – tidigt europeiskt 1900-tal med lika delar party, politisk uppbrottsstämning och totalneuros. Ett slags tonsatt ”Babylon Berlin”. Men minst lika fint gör han William Grant Stills ”Summerland” - en luftig försommardröm där hans ton är mjuk, varm och ömsint på ett sätt man aldrig kunnat vänta sig efter det pipiga nerverna-på-utsidan-spelet tidigare på skivan. Det här är violinisten som skådespelare, ständigt uppvisande nya idéer.
Nog önskar jag att han hade funnit sig en roligare danspartner i Osmans ”Afromood” än pianisten Kwan Yi, men på den här skivan – där all musik får vara lika viktig oavsett vem som skrivit den och för vem den skrivits – är det omväxlingen, och en vänlig önskan om öppenhet, som är själva poängen.