Annons

Annons

Annons

Annons

Min mening

Insändare
Blev H22 City Expo början på en ny era för helsingborgarna?

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Ville helsingborgarna ha en Paviljong för 13 miljoner? Tror inte det. Det måste vara en besvikelse att fler utnyttjade soldäcket än gick in i Paviljongen. Det menar insändarskribenten.

Annons

H22-broschyren som kom i brevlådan i våras beskrev en framtid där helsingborgarnas syn på hur staden vidareutvecklas ska tas tillvara. H22 City Expo är bara början på en ny era. Gott så. Utmärkt.

Men genomsyrade H22 City Expo denna tanke? Det verkade mer som om att H22 City Expo var riktat till besökare från andra delar av landet och världen än till helsingborgare. Mycket var skrivet på engelska. De flesta helsingborgare kan svenska och kan de inte svenska, är det oftast inte engelska de kan.

Annons

Sysslolösa ungdomar i västar med olika färger eller knapp där det står ”Fråga mig” drev runt eller satt i grupper på bänkar och gräsmattor. Helsingborgare behöver inte fråga. De kan sin stad.

Ville helsingborgarna ha en Paviljong för 13 miljoner? Tror inte det. Det måste vara en besvikelse att fler utnyttjade soldäcket än gick in i Paviljongen. Besökare från andra delar av landet och världen kom aldrig i den omfattning kommunen förväntade sig.

Annons

H22-broschyren poängterade också vikten av Innovation. Den största punkten i den guidade rundvandringen i Oceanhamnen var innovationen med tre rör för olika typer av avfallsvatten. Vill helsingborgare ha ”tre rör”? Det är tveksamt. Men helsingborgare vill ha rent badvatten. Bidrar ”tre rör” till renare badvatten? Kanske det, men inget sades om detta.

Innovationer beskrivs bäst inte vad de är, utan vad de gör. Hela utställningen på Hamntorget handlade om innovationer, men inget beskrev varför, och vad det i förlängning kan göra för helsingborgarna. Inget av detta har stärkt helsingborgarnas uppfattning att Innovation är viktigt.

Men var ingenting bra? Jo, de äldre delarna av Helsingborg snyggades upp och har blivit vackrare. Den nya Djungellekan i Oceanhamnen fick tummen upp av vad det verkar varenda unge. Men så är det också barnen som har fått bestämma att det just skulle vara med tema djungel.

Man ska inte underskatta smittoeffekter. Om helsingborgare älskar sin stad smittar det av sig på andra som inte bor i Helsingborg. En kommunalskatt som uppfattas som rimlig, det vill säga att staden lägger pengar på sådant som helsingborgare vill ha, bidrar ytterligare. Så kommunledning en uppmaning: Lev som ni lär i H22-broschyren och ge i första hand helsingborgare vad de vill ha.

Ni vet vad helsingborgare vill.

Thord H

Annons

Annons

Till toppen av sidan