Annons

Annons

Annons

kultur

Joakim Thomasson
Än finns det tid att tänka nytt om Fredriksdalsteatern

Varför inte ge Helsingborgs museum huvudansvaret i framtiden?

Text

Det här är en kulturartikel.Analys och värderingar är skribentens egna.

2023 gör Eva Rydberg sin sista säsong på Fredriksdal. Bild från ”Fars lilla tös” 2018. Foto: Britt-Mari Olsson

Annons

Joakim Thomasson är arkeolog och tidigare chef för Helsingborgs museer.

Det har till min och mångas glädje sprungits mycket i dörrar på Fredriksdalsteatern. Efter sommaren vankas det nytt dörrspring. Inte på scenen under de vackra avenbokshäckarna, utan i kulturnämndens sammanträdesrum, där politikerna ska besluta om Fredriksdalsteaterns framtid.

Man kan se alternativen som fyra dörrar. Ska kulturförvaltningen driva teatern? Ska staden teckna kontrakt med en teateraktör? Ska man göra en upphandling med ett företag? Eller ska det kommunala arena- och scenbolaget Hasab få ta över verksamheten?

Adde Malmberg kritiserar tillsammans med producenten Mikael Lindell Bolin, i ett öppet brev, politikerna för att ha dröjt för länge med framtidsbesluten. Att driva teater kräver flera års lång framförhållning. Båda är med rätta oroade över Fredriksdalsteaterns framtid.

Annons

Annons

Kulturdirektören Mats Hallberg vill inte ha fars från juni till augusti utan variation och barnteater. Han lovar att allt kommer att finnas på plats år 2024 då Eva Rydberg inte längre kommer att äntra den nationellt kända scenen. Kulturnämndens ordförande Cecilia Engström (KD) och allianspolitikerna vill öppna dörren för bolagisering via Hasab. HD:s ledarskribent Csaba Bene Perlenberg reagerar för sin del över borgerlighetens ideologiska förfall. Utan verklighetsförankring postulerar han att det är den kommersiella formen som utan offentligt stöd har levererat publiksuccéer: varför förfalla till kommunal klåfingrighet och kulturmonopol?

Min egen farhåga är att teatern i kulturförvaltningens regi kommer att bli besparad till andnöd, men att den kan hamna rätt under en fristående aktör.

Än finns det lite tid att tänka. Avenbokshäckarna är ju en del av en fransk barockpark som ansluter till den intilliggande Engelska Parken och herrgårdsmiljön. Vi vandrar ner till de gamla biljettbodarna och tar del av de teaterhistoriska utställningarna. Herregud vad det har spelats teater här! Teatern är ett kulturarv och en del av en levande kulturmiljö i friluftsmuseet. Men vi ser också att teatern är luggsliten och att det finns en betydande underhållsskuld, vilket inte minst har påtalats av Eva Rydberg.

Annons

Till att börja med behövs en upprustning av teateranläggningen. Det kommer att locka publik och intressenter, och öppna för ett mer flexibelt användande av scenen under en längre period.

Scen och teater hör organisatoriskt hemma på Helsingborgs museum. Det är museet som ska ha ansvar för att teckna avtal med nästa generations Poppe och Rydberg, och därigenom säkerställa att teatern hänger samman med och berikar resten av anläggningen. Scenen bör även vara en del av museets verksamhet. Det skapar bredd och variation i stadens kulturutbud.

Nya dörrar behöver öppnas i kulturnämndens sammanträdesrum.

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan