Gruset smattrar ilsket mot underredet på Ford Escorten när föraren glider lite för långt ut i den skarpa kurvan. I ett moln av damm gräver de grova däcken hungrigt i vägkanten, innan de får fäste och bilen med ett triumferande vrål från motorn försvinner bort mot Järingsholm.
– Det är motorljuden, farten och spänningen som gör att man kommer för att se rally. Och sen ställer man sig ju gärna på sådana här ställen där någonting kan hända, säger Fredrik Svanberg från Våxtorp.

Fredrik och Erik Svanberg och Anders Danielsson stod säkert, på insidan av kurvan.
Bild: Anders Malmberg
Han och kompisen Anders Danielsson och deras familjer har tagit sig ut till den lilla grusvägen utanför Skånes Värsjö som utgör första delsträckan på årets Smedsvängenrally.
Annons
Annons
– Jag brukar åka på de rallytävlingar som går här omkring. Lille Mats, Snapphanerallyt och så. Smedsvängen var ju några år sedan men min kusin ringde mig och berättade att det var på gång, säger Anders Danielsson.

Bild: Anders Malmberg
Bara i denna kurva har ett sextiotal åskådare samlats, flera av dem i trädgården till den röda stugan som ligger här.
– Det gör inget. Det är bara trevligt med lite besök. Synd bara att jag inte visste att det skulle komma så här många, då hade jag ju kunnat ladda upp med lite varmkorv och öl till mina gäster, säger stugans ägare Fredrik Holmqvist.

”De flesta boende längs banan var positiva till tävlingen. Någon tyckte att de förstörde vägen, men arrangörerna återställer ju allt, säger Fredrik Holmqvist.
Bild: Anders Malmberg
Smedsvängenrallyt kördes första gången 1979 och ingår i Södra bilsportförbundets DM-serie. I år har den också blivit del av Sydsvenska Sprintcupen.
– Vi har 85 förare som anmält sig i sammanlagt tretton olika klasser. Det är något mindre än vi hoppats på, men det kunde ju varit värre. Det finns klassiska motortävlingar som tvingats ställa in helt efter coronan, säger tävlingsledaren Kjell-Åke Olsson.
Annons

Tävlingsledare Kjell-Åke Olsson
Bild: Anders Malmberg
Annons
Per Eriksson från hemmaklubben Örkelljunga SMK kör loppet för tredje gången.
– Jag höll upp med rally i trettio år, men började igen. Har man en gång fått bensin i blodet går det aldrig ur, säger han och fortsätter:
– Det är farten som är tjusningen. Utmaningen i att åka så fort man kan utan att det går fel.

Kartläsaren Per Rosendahl och föraren Per Eriksson har kört ihop i tre år..
Bild: Anders Malmberg
Med sig på rallyt har han kartläsaren Per Rosendahl från Helsingborg som ger köranvisningar under loppet. Ett gott samarbete är nyckeln, förklarar de.
Men i er ålder är väl en sån här tävling mest på skoj?
– Nej, är det rally är det blodigt allvar, säger Per Eriksson gravallvarligt.

”Det där är ingen folkamotor” sa åskådarna direkt. Nej, Per Eriksson och Per Rosendahls Volkswagen från 1971 är inte helt som andra bubblor.
Bild: Anders Malmberg