AnnonsHbg Talks

Hbg Talks 2022 bjuder på ett brett program - med ämnen från el till ledarskap

–Se fram mot en heldag med fokus på framtiden och vart vi är på väg inom områden som till exempel el och energi, finansmarknad och ledarskap.  Och inte minst fantastiska möjligheter att återknyta och skapa nya kontakter säger projektledaren Jan Magnusson.

Tidigare har Hbg Talks haft Helsingborg Arena som träffpunkt, men den här gången flyttar eventet - som äger rum 13 oktober - till nya kongresscentret i Clarion hotel Sea U.

–Vi säljer 500 biljetter till eventet, vi skulle kunna ta in fler men gärna ha det lite luftigt och ge chans för människor att kunna ses och prata utan att trängas mellan punkterna, säger Jan Magnusson, näringslivsutvecklare och projektledare för Hbg Talks.

Anna Kinberg Batra är en av talarna på Hbg Talks. FOTO: Tomas Ehrnborg

Programmet innehåller en mängd kända namn. Anna Kinberg Batra, tidigare ledare för Moderaterna, idag föreläsare och rådgivare på heltid, ger sin syn på ledarskap i tider av oroligheter, förändring och svåra förutsättningar. Peter Fellman, chefredaktör för Dagens Industri och Anders Östlund, vd för Öresundskraft, är andra kända namn. Tillsammans med Linda Hammarstrand, föreläsare känd från Stena Line och Clarion hotel-kedjan, dirigenten Kristofer Wåhlander och Heléne Lidström, expert på förändringsprocesser, utlovas ett mycket spännande och brett program. Moderator för evenemanget är Catarina Rolfsdotter Jansson.

Anders Östlund, vd och koncernchef för Öresundskraft, medverkar på Hbg Talks. FOTO: Anders Andersson

Läs mer om eventet här

–Temat ”Vart är vi på väg?”, är tänkt att kretsa kring Sverige, Helsingborg och framtiden. Vad händer nu? - med börsen, elpriset och konjunkturen?  Är vi på väg tillbaka till det gamla sättet att arbeta på våra kontor eller har vi passerat en tröskel under pandemin som vi aldrig går tillbaka över? Vad innebär i så fall det?, säger Jan Magnusson.

HBG Talks startade redan under nittiotalet men kallades då Näringslivsdagarna och erbjöd på den tiden gratis inträde. Det var först 2015 när eventet fyllde 25 år som det startade i sin nuvarande form och fick sitt nya namn.

Med HBG Talks valde vi att sätta ihop ett mer ambitiöst program med fika, lunch och föreläsare. Vi bestämde oss också för att jobba aktivt för att deltagarna skulle mötas och prata mellan punkterna. Göra även publiken relevanta för varann

Här inne, på Clarion hotel Sea U äger Hbg Talks 2022 rum. FOTO: Clarion Hotel

Det ska kännas helt naturligt att vilja prata med vem som helst som sitter eller står i närheten. Det är viktigt. Men hur skapar man den känslan som arrangör? Jan Magnusson förklarar:

–Det kan vara små detaljer, som hur vi har möblerat lokalen och små ”isbrytare” som ger oss något att prata om. Istället för  jättelånga rader med stolar så försöker vi göra det enkelt för publiken att röra sig i lokalen. Det finns lite olika sätt för att bryta isen men vi brukar, med glimten i ögat säga ”förvänta dig det oväntade”, säger Jan med ett leende. 

Av samma anledning uppmanar HBG Talks sina partners att inte bara komma med ett par roll-ups och en godisskål.

–Roligast för alla blir det om även våra partners ansluter sig till temat och blir en del av upplevelsen.  De brukar vara fantastiskt duktiga på det, säger Jan.  Det ska finnas en plan för interaktion och den får gärna vara lite annorlunda och igen - oväntad.

En prestigelös och härlig stämning på Hbg Talks är målet. FOTO: Erika Giraud / Unsplash

Det ger en prestigelös och avslappnad stämning, och förhoppningsvis går man hem från eventet Hbg Talks med flera nya såväl kontakter som kunskaper.

–Det är lätt att fokusera på det tekniska och skapa bakgrunder. Men vi anstränger oss lite extra för att hitta kreativa sätt att skapa en välkomnande och prestigelös stämning för deltagarna. Målet är att skapa årets bästa tillfälle att utveckla sitt nätverk säger Jan Magnussson.

Säkra din plats på Hbg Talks redan nu genom att klicka här!

Denna text är en annons producerad av Bonnier News Brand Studio och inte av HDs redaktion. Vill du veta mer om hur vi arbetar med denna typ av material får du gärna kontakta oss på cm.native@bonniernews.se
Till toppen av sidan