AnnonsSPP

Tre frågor om tjänstepensionen att ställa till arbetsgivaren - och dig själv

600 miljoner kronor. Så mycket sätter svenska arbetsgivare av till anställdas tjänstepensioner varje dag. Genom att ställa krav på hur dina pengar placeras har du en chans att påverka.
– Hållbara investeringar är både vårt ansvar, vårt löfte och en viktig kommersiell fråga, säger Johanna Lundgren Gestlöf, hållbarhetschef på pensionsbolaget SPP, som talade om just detta på konferensen A Sustainable Tomorrow.

Johanna Lundgren Gestlöf, hållbarhetschef på pensionsbolaget SPP.

Många av oss är medvetna över vilka val vi gör i vardagen. Det kan handla om maten vi ställer på bordet, kläderna vi köper eller hur vi reser. Inte lika många av oss tänker på vilken makt pensionspengarna har. Svenska arbetsgivare sätter av 600 miljoner kronor varje dag till sina anställdas tjänstepensioner. Pensionspengar står för en dryg fjärdedel av världens börser.

–Det är ett enormt kapital som gömmer sig bakom pensionen. Därför är det så viktigt att vi arbetar aktivt med hållbara pensionsval, och använder den makt som kommer med ett så stort kapital på ett ansvarsfullt sätt, säger Johanna Lundgren Gestlöf.

Läs mer om SPP:s hållbarhetserbjudande här

10 000 digitala deltagare från hela Sverige kopplade upp sig till konferensen A Sustainable Tomorrow.

Att samla många krafter och skapa lokalt engagemang tror hon är en förutsättning för att lyckas med en större global förändring. Ett bra exempel på ett arbete som började som ett lokalt skånskt initiativ 2015, är Sveriges största digiloga hållbarhetskonferens, A Sustainabale Tomorrow. 15 september gick årets upplaga av stapeln i Helsingborg, med numera 10 000 digitala deltagare från hela Sverige, och med talare som Gunhild Stordalen och Fredrik Reinfeldt.

–Konferensen går också ut på att hitta nya smarta samarbeten och inspirera varandra med goda exempel, tillägger Johanna Lundgren Gestlöf.

Finansvärlden både har ett ansvar och vill vara med

Johanna Lundgren Gestlöf, hållbarhetschef på pensionsbolaget SPP.

SPP är huvudpartner som tillsammans med flera andra partners och lokala aktörer i år diskuterade frågor som många brottas med i sitt arbete med Agenda 2030. Under årets A Sustainable Tomorrow konferens pratade Johanna Lundgren Gestlöf om hur företag kvalificerar sig som kunder för investerare, banker och andra finansiärer. 

–Finansvärlden både har ett ansvar och vill vara med. Det gäller både kapitalägare, förvaltare och banker världen över. Våra kunder på SPP, det vill säga anställda på företag som vi jobbar med, förväntar sig att vi jobbar aktivt för att kunna erbjuda hållbara pensionsval. Det är både vårt ansvar, vårt löfte och en viktig kommersiell fråga, säger Johanna Lundgren Gestlöf.

Vad tar du själv med dig från konferensen A Sustainable Tomorrow?

–Att vi inte kan sitta och vänta på att politiken ska lösa klimatfrågan, att det ska bli demokrati överallt eller att all korruption ska upphöra för att vi ska lyckas med våra klimatmål. Vi måste göra små saker hela tiden. Och det är dessa små saker som vi alla kan bidra med som leder till en större förändring. Man kan äta mindre kött och tänka på hur man reser, men man kan också se över sin tjänstepension.

Därför tycker hon att vi inte ska dra oss för att ställa krav, både på arbetsgivaren och pensionsbolagen. Och den första frågan kan man ställa till sig själv.

Läs mer om SPP:s hållbarhetserbjudande här

Fakta

Tre frågor om tjänstepensionen att ställa till arbetsgivaren - och dig själv


• Har jag koll på min egen pension? Börja med att ta reda på hur mycket tjänstepension och allmän pension du hittills har tjänat in genom att logga in på minpension.se. Du kanske har bytt jobb ett par gånger och därför har flera försäkringar i olika pensionsbolag. 

• Ställde ni något hållbarhetskrav i upphandlingen av tjänstepensionen? Fråga din nuvarande arbetsgivare.

• Vad är viktigt för dig? Vill du till exempel att din tjänstepension investeras i mer koldioxidsnåla bolag? Be att få se både din egen och företagets hållbarhetsdata för tjänstepensionen. 

Denna text är en annons producerad av Bonnier News Brand Studio och inte av HDs redaktion. Vill du veta mer om hur vi arbetar med denna typ av material får du gärna kontakta oss på cm.native@bonniernews.se
Till toppen av sidan