Helsingborg är på många sätt en fantastisk stad. Med sitt läge vid havet är staden en attraktiv plats för både boende och för besök utifrån. Här finns en stadskärna som steg för steg börjar hitta en ny, bärkraftig identitet, där de senaste årens satsningar i Oceanhamnen och Sea U-området varit värdefulla tillskott. Staden som helhet erbjuder redan idag ett rikt utbud av shopping, restauranger, kultur, konferensanläggningar och rekreation. Inom räckhåll finns också nordvästra Skånes fantastiska och unika natur, där Kullahalvön utgör en juvel som få andra regioner kan stoltsera med.
Men staden och regionen har länge saknat en upplevelse- och aktivitetsanläggning av rang. En anläggning som skulle kunna locka fler besökare till Helsingborg och nordvästra Skåne under en större del av året. Inte minst då barnfamiljer, som är en av de viktigaste målgrupperna inom besöks- och turistnäringen.
Annons
Annons
Det är faktiskt den möjligheten som står på spel i det förslag till förändrad detaljplan för Väla-området, som just nu är ute för samråd. Skandia Fastigheter är redo att investera miljardbelopp här i Helsingborg för att bygga en upplevelse- och aktivitetsdestination i världsklass, vid sidan av det traditionella handels- och serviceutbud som redan finns.
Det upplevelse- och eventinriktade utbud som det planeras för, är av typen som inte finns i vår region idag. Och framför allt inte samlat på ett enda ställe och i en och samma stad. Om visionerna blir verklighet finns det förutsättningar att detta kan bli en attraktion som drar besökare till Helsingborg. Beräkningar visar att upp till två miljoner fler besökare skulle kunna komma till Helsingborg varje år.
Ett exempel på det upplevelse- och aktivitetsbaserade utbudet, är den 1,2 kilometer långa skidtunnel som det finns planer på att bygga. Att ha möjlighet att åka skidor året runt – oavsett väderlek eller temperatur – skulle garanterat vara ett dragplåster för både motionärer och elitåkare. Hur många klubbar och landslag skulle då välja att lägga träningsläger i Helsingborg utanför ordinarie säsong? En skidtunnel skulle garanterat bli en fantastisk besöksmagnet för Helsingborg, som bara den ensam skulle generera rikligt med hotellnätter och nya arbetstillfällen.
Vi har idag en stor kapacitet av hotell i varierande storlekar och standarder, de flesta belägna i centrala lägen i Helsingborg där det är en utmaning att säkerställa en hög beläggning året om. Detta är en möjlighet att få fler att ta en natt eller två på något av våra fina hotell och samtidigt ta del av stadens utbud av restauranger, shopping, bad och kultur.
Annons
Annons
Det här är alltså en unik möjlighet för Helsingborg som stad, som helt enkelt inte får missas. Ibland måste man lyfta blicken och anta ett helikopterperspektiv och fråga sig vad som verkligen är bäst för stadens och regionens framtida utveckling. Här har vi en extern aktör som vill uträtta något som kan få både staden och regionen att växa.
Utan att skattebetalarna behöver upp med plånboken tillförs staden och regionen en ny reseanledning, ny trafik av människor i nya målgrupper som kan bo, shoppa, äta och uppleva vår del av världen.
Vi behöver därför arbeta tillsammans för hela Helsingborg och för en blomstrande besöksnäring i hela vår region. Hamnar inte investeringen i vår stad, kommer den garanterat att hamna någon annanstans och då har vi missat en straffspark mot öppet mål utan målvakt.
En ny upplevelseanläggning betyder alltså fler besökare, inte befintliga som flyttar runt. Reseanledning för nya målgrupper som idag inte väljer vår stad och region. En anläggning som bidrar till att vår stad och region blir ännu mer attraktiv att både besöka och bo i.
Christer Paulsson
Pensionat Strandgården
Mölle
Christina Richter
Franchisetagare
Mc Donalds
Nordvästra Skåne
Kjell Jacobsson
Ägare
Roomrepublic