Annons

Annons

Annons

Framtidens mat

Svår balansakt för nya livsmedelsföretag att växa sig stora

Det är ett riskfyllt äventyr att expandera livsmedelsföretag. Entreprenören måste ha fingertoppskänsla i valet av nya investerare för att lyckas med en kostnadskrävande tillväxtresa.


– Det finns livsmedelsproducenter som har hamnat i en förödande position, säger Nicklas Jungberg, medgrundare och huvudägare i ärtdrycksföretaget Sproud.

Nicklas Jungberg är medgrundare av ärtdryckstillverkaren Sproud: ”Det är ett rejält brus som man måste ta sig igenom för att öka volymerna och nå en bred konsumentbas”, säger han.

Bild: Peter Frennesson

Annons

Att både äta kakan och ha den kvar. En frestande och omöjlig tanke, bland annat för entreprenörer som vill nå ut med sina livsmedelsprodukter på bred front. Såvida man inte själv har närmast obegränsat med pengar på fickan. Annars gäller det att släppa in andra kapitalstarka människor i bolaget, och därmed också lämna ifrån sig en del av ägande och bestämmandet i verksamheten.

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan