De två stora partierna i Helsingborg, Socialdemokraterna och Moderaterna, var överens om H22. Fastän många helsingborgare var tveksamma till satsningen blev det knappast någon debatt. Det blev det knappast heller rörande utvärderingen. De flesta helsingborgare var besvikna medan kommunföreträdare påstod att H22 varit lyckosamt. Politikerna höll tyst. De visste innerst inne att det inte varit någon succé.
Skillnaden gentemot debatten om försäljningen av Öresundskraft var påtaglig. Förvisso var det främst utomstående ideella krafter som drog igång debatten om försäljningen men det blev också en tydlig och klar motsättning mellan stadens två stora partier. Det var bra för debatten och det hade sannolikt betydelse för det mycket klara utslaget i folkomröstningen.
Annons
Annons
Idag finns en fråga på dagordningen som jag tror engagerar helsingborgarna men där debatten varit begränsad eftersom S och M är överens. Det gäller den stora utbyggnaden av Väla. Väla är redan idag ett stort centrum för handel. Nu ska det kompletteras med äventyr. På Väla ska du kunna göra det mesta. Du behöver inte åka någon annanstans.
Två frågor inställer sig beträffande utbyggnaden. Kommer cityhandeln i Helsingborg att påverkas än mer än vad den hittills gjorts? Är det en utbyggnad som gör det lättare att uppfylla miljömålen om en minskad användning av fossila bränslen?
Att Helsingborgs cityhandel redan påverkats av Välas utbyggnad är uppenbart. Stora kedjor som Åhléns, Hennes och Mauritz och Clas Ohlson finns inte längre i Helsingborgs centrum. Istället ser vi alltfler optiker, prylaffärer och tomma lokaler. Helsingborgs city är inte lika attraktivt längre.
Andra svenska städer som inte satsat på den externa handeln utan på cityhandeln har inte alls samma negativa utveckling.
Vi uppmanas att åka mer kollektivt och mindre med egna bilar av miljöskäl. Ändå höjs priset för kollektiv-åkandet. Dessutom förläggs verksamheten till platser som Väla, dit det visserligen går kollektivtrafik men där man underlättar för biltrafiken genom att lägga ut bombmattor med fria parkeringsplatser. Är det verkligen en hållbar samhällsplanering? Jag anser inte det.
Annons
Jag skulle önska en stor offentlig debatt i vår stad både inom de politiska partierna och framför allt bland helsingborgarna. Vad vill vi med vår stad? Hur vill vi att centrum ska utvecklas? Hur skapar vi ett långsiktigt hållbart samhälle? Tyvärr tror jag inte att de stora politiska partierna startar denna debatt. Jag tror att vi precis som i frågan om försäljningen av Öresundskraft får lita till utomstående krafter.
Jan Andersson