Öppet brev till Carina Zachau (M), ordförande och Lars Hansson (C), 1:e vice ordförande i Kollektivtrafiknämnden, Region Skåne, samt till kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg Christian Orsing (M).

Sedan lång tid tillbaka är Slottshöjden populärt för våra äldre invånare. För några år sedan kompletterades detta med fyra tiovåningshus för så kallade 55+, just intill de hållplatser som nu har tagits bort. Det skriver Roland Nilsson och Eva Åsare.
Bild: Johan Persson
Här vidarebefordrar vi en av många berättelser som vi får höra från äldre som bor på Slottshöjden:
”Det regnar och blåser kraftigt ute. Jag promenerar till hållplatsen vid Rektorsgatan för att åka med buss nummer 6. Regn- och vindskyddet som tidigare fanns vid hållplatsen för buss nummer 7 är borttagen sedan länge. Jag undrar fortfarande över varför de tog bort den?
Annons
Annons
Jag ställer mig och väntar på bussen. Trots att jag har både regnkappa och paraply blir jag ganska blöt, särskilt om fötterna. Jag visar mitt pensionärskort och åker med bussen till Knutpunkten. Där parkerar bussen på sista hållplatsen längst söderut, nästan vid stadsparken.
Jag fortsätter min promenad med min rullator under tak några hundra meter och går sedan ut genom huvudingången till Knutpunkten. I regn och blåst väntar jag på att det ska bli grönt ljus vid övergångsstället och går över Järnvägsgatan till busshållplatsen. Jag åker med en ny buss till Sundstorget där jag stiger av.
Det regnar fortfarande medan jag promenerar med min rullator till övergångsstället och går över Drottninggatan. Promenerar sedan vidare till Stadsteatern.
Efter den trevliga föreställningen tar jag bussen vid Sundstorget, åker en hållplats och går in i Knutpunkten. Klockan är nu 21:59. Jag känner mig orolig för att ensam promenera den långa vägen till hållplatsen längst borta i den delen där bussarna stannar under tak. Men vad har jag för val?
Jag fattar inte varför de tog bort buss nummer 7 från Slottshöjden. Då kunde jag åka direkt från Rektorsgatan/Kopparmöllegatan till teatern, både dit och hem utan att behöva göra riskfyllda och krångliga byten.”
Så långt en talande berättelse. Här följer några fler exempel av våra erfarenheter från den nya linjedragningen: Med buss 7 och ”Dramaten” var det enkelt att göra sina inköp i de södra stadsdelarna och på Drottninghög där flera stormarknader finns. Det finns inte heller någon direkt koppling mellan Slottshöjden och Kopparmölleplatsen, vilket försvårar byten till många andra busslinjer.
Annons
Annons
Sedan lång tid tillbaka är Slottshöjden populärt för våra äldre invånare. För några år sedan kompletterades detta med fyra tiovåningshus för så kallade 55+, just intill de hållplatser som nu har tagits bort. Den fina kollektivtrafiken på Slottshöjden var tidigare ett argument för att att sälja bilen. Försämrad kollektivtrafik innebär att biltrafiken kommer att öka igen.
Med dålig kollektivtrafik anlitar fler färdtjänsten, vilket medför större kostnader för staden.
Med dessa rader önskar vi att ni snarast beslutar att återställa linjedragningen så att Slottshöjden får en fungerade kollektivtrafik. Gärna genom att återinföra den gamla linjedragningen för buss nummer 7.
Roland Nilsson
Rektorsgatan 1,
före detta ålderspresident i kommunfullmäktige
Eva Åsare
Kopparmöllegatan 13,
före detta landstingsråd